Publicerad: 2023-05-30

Rekordmånga internationella studenter firades vid examensceremoni

NYHET På eftermiddagen torsdagen den 25 maj firades studenter från 43 internationella masterprogram vid den årliga examensceremonin vid Umeå universitet. I år var det ett rekordstort antal studenter som deltog, över 260 studenter från mer än 50 länder.

Text: David Meyers

De 260 masterstudenterna, jämfört med förra årets 175, hade sällskap av närmare 350 gäster i ett nästan fullsatt Aula Nordica på Campus Umeå. Rektor Hans Adolfsson höll tal som innehöll både uppmuntrande ord och råd, samt delade ut gratulationsrullar på scenen till var och en av studenterna

Din utbildning slutar inte här. Det är en kontinuerlig process som kommer att följa dig genom dina professionella och personliga prestationer.

– Idag firar vi inte bara att din akademiska resa är fullbordad, utan början på ett livslångt engagemang för lärande och utveckling. Din utbildning slutar inte här. Det är en kontinuerlig process som kommer att följa dig genom dina professionella och personliga prestationer, sa rektor Hans Adolfsson i sitt tal.

Årets studenttalare var Sairam Jasti som har studerat på masterprogrammet i robotik och reglerteknik. Han hade nominerats av sin institution att hålla studenttalet för att dela med sig av sin resa och erfarenhet. Sairam Jasti berättade om sin barndom i Indien, vad som lockade honom till Umeå universitet och vad hans mål är i framtiden.

– Att studera vid Umeå universitet har varit en omvälvande upplevelse, som gett ett unikt perspektiv på utbildning och kultur. Fokus på kritiskt tänkande och självständigt lärande har hjälpt mig att utvecklas som student och som individ. Att studera med klasskamrater från olika länder har gett mig en möjlighet att få ett brett spektrum av perspektiv och världsbilder.

Alumntalare var Umeåfödda Hanna Dermes Gibson som har en kandidatexamen i sociologi från Umeå universitet och en MBA i Global Business från USA. Hanna jobbar just nu som projektsamordnare på Gateway Umeå, en ny talanghub från Umeå kommuns näringsliv. Hanna berättade om sin resa och betonade vikten av att fira mångfald.

– Oavsett var vägen tar dig har du nu en ovärderlig erfarenhet som du alltid kommer att bära med dig. Och du har med dig en bit av mångfald på din fortsatta resa genom det här som vi kallar livet, sa Hanna Dermes Gibson.

Ceremonin innehöll även musik med Umeåbaserade artisterna Mi von Ahn och Thomas Burström. Efter ceremonin var slut bjöds det på mingel och förtäring där studenter och gäster hade möjlighet att fota sig tillsammans.

– Det var en stor ära att vara med och organisera denna ceremoni, att få vara en del av detta speciella ögonblick. Vi hoppas att våra studenter kommer att minnas tillbaka på den här dagen med glädje. Vi är också mycket glada över att välkomna dem som alumner vid Umeå universitet, säger David Meyers, kommunikationsansvarig vid International Office och moderator för examensceremonin.

Kontaktinformation:

David Meyers