Publicerad: 2022-06-29

Rektor skriver under för att frige Ahmadreza Djalali

NYHET Forskaren Ahmadreza Djalali är svensk-iransk och sitter sedan 2016 fängslad i Iran anklagad för spioneri och löper stor risk att avrättas. Ett stort antal rektorer från svenska lärosäten, inklusive Umeå universitets rektor Hans Adolfsson, skriver den 29 juni ett öppet brev, som publiceras på SvD Debatt, där de kräver att Iran friger Ahmadreza Djalali.

Text: Jakob Mjöbring

– Att fängsla och hota Ahmadreza Djalali med avrättning är både en oacceptabel och inhuman attack mot en enskild individ, men också mot mänskliga rättigheter och den akademiska friheten. Nu har Djalali suttit fängslad i över sex år, det är hög tid att kräva Ahmadreza Djalalis omedelbara frisläppande, säger Hans Adolfsson rektor vid Umeå universitet.

Läs det öppna brevet på SvD Debatt.

Bakgrund

Ahmadreza Djalali doktorerade i katastrof­medicin vid Karolinska Institutet 2012. Han är svensk medborgare och hans familj, hustrun Vida Mehrannia och parets två barn, är bosatta i Sverige.

Djalali har suttit fängslad i Iran sedan 2016 och dömdes till döden i samband med en rättegång året efter. Iran har flera gånger hotat att verkställa dödsdomen, senast nu i maj då regimen meddelade att han skulle avrättas inom några veckor. Enligt de senaste rapporterna från Iran befinner sig dock fortfarande Ahmadreza Djalali vid liv i fängelset, men hans psykiska och fysiska hälso­tillstånd är mycket dåligt.

Protesterna mot hans gripande och domen mot honom har varit omfattande i omvärlden. Tortyr, fabricerade bevis och en total frånvaro av normal rätts­säkerhet har lett till manifestationer och demonstrationer av olika slag under de år som gått. Inte minst är engagemanget för hans ärende stort bland forskare och akademiker från hela världen.

De svenska rektorernas upprop skickas nu till internationella organisationer som FN och EU:s olika organ samt till ett stort antal politiker och opinionsbildare.

Källa: SvD Debatt