Publicerad: 2019-06-04

Resedagbok från Universiaden 2019

NYHET Efter långa och många förberedelser åkte skidorienteringsstudenterna Isabel Salén, Elsa Andersson, Klara Yngvesson, Sixten Walheim och Simon Eriksson iväg till Ryssland och Universiaden 2019 i Krasnoyarsk, i början av mars. Under de tretton dagar de var borta skrev de en resedagbok.

Universiaden är en av världens största tävlingar, trots att den är relativt okänd i Sverige. Universiaden har arrangerats vartannat år sen starten 1959 och är uppdelad i en Sommaruniversiad och en Vinteruniversiad. För att få delta i Universiaden måste man vara mellan 17 och 28 år och bedriva postgymnasiala studier. Fyra skidorienterare från Umeå universitet reste iväg och sammanfattade sina upplevelser i en resedagbok.

Läs om skidorienterarnas upplevelser i Krasnoyarsk där den 29:e vinteruniversiaden gick av stapeln.