Publicerad: 2020-10-02

Riksdagsmajoritet för en akademisk polisutbildning

NYHET Nästan 700 deltagare på webben och 48 deltagare på plats firade polisutbildningens 20-årsjubileum med ett seminarium där inbjudna talare, bland dem några ministrar, blickade 20 år bakåt och framåt i tiden – med fokus på poliser och polisutbildning i Sverige.

Text: Eva Stoianov

Tidigare rikspolischef Sten Heckscher, dåvarande dekan Rune Åberg, liksom lärarna Elisabeth Åström och Stig-Arne Berglund samt en av de första studenterna, Fredrik Jeppson, berättade om tiden kring år 2000, då Umeå universitet startade polisutbildningen – den första utanför polisens regi. Inrikesminister Mikael Damberg och Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, samt regionpolischef Micael Säll Lindahl talade om dagens och framtidens polisutbildning.

I presentationerna lyfte båda ministrarna vikten av att fortsätta arbetet med att forskningsanknyta polisutbildningen och att utnyttja de möjligheter som akademien ger till en kunskapsbaserad framtida polisverksamhet. Inrikesminister Mikael Damberg menade att det idag troligen finns en riksdagsmajoritet för frågan att fullt ut akademisera polisutbildningen, så att en förlängd utbildning efter tre års studier ska kunna leda till en yrkesexamen i polisiärt arbete.

– Fram till 2024 är dock den främsta prioriteten att få fram 10.000 fler polisanställda och därför hinns inte arbetet med att implementera en ny polisutbildning med förrän därefter, påpekade Mikael Damberg.

Ministrarna liksom den tidigare rikspolischefen Sten Heckscher, som från polisen initierade arbetet med att starta Umeås polisutbildning år 2000, betonade det framgångsrika arbete som Umeå universitet drivit, och som resulterat i att polisstudenterna idag kan få högskolepoäng för sina studier, trots att det fortsatt är en uppdragsutbildning som polisen köper från universitetet. De menar också att vidareutbildningar av poliser bör vara ett framtida huvudansvar för lärosätena, vilket också är ett argument för att kunna inrätta poliskurser även på avancerad nivå.

Även regionpolischef Micael Säll Lindahl betonade utvecklingsfrågor och lyfte att polisen och polisutbildningen behöver utveckla arbetet för att möta trycket från en alltmer digital omvärld.

Universitetets rektor Hans Adolfsson avslutade seminariet.

–  Polisutbildningen har väl tagit vara på möjligheten att integrera utbildningen och verksamheten med flera akademiska fält och det finns goda möjligheter att fortsätta den utvecklingen, sa han.

Ta del av jubileumsseminariet i efterhand