Publicerad: 2020-10-02

Tiden är inne för utegymmet

NYHET För att främja hälsa och undervisning har det byggts ett utegym på Campus Umeå. Nu är det invigt. – Det är ju superbra och jättesmidigt att det finns ett sådant här utegym, för det blir så tillgänglig för alla, säger studenten Karin Rehult som testat gymmet.

Text: Johanna Fredriksson

Det var i maj som första spadtaget togs för utegymmet, som ligger på Campus Umeå mellan Norra beteendevetarhuset och Polishögskolan. Den 2 oktober ägde den officiella invigningen av utegymmet rum, i samband med att Polishögskolan firade 20 år.
Men studenten Karin Rehult smygtestade gymmet några dagar innan.
– Det var jättebra, det var lätt att ändra vikterna och det var enkelt att förstå redskapen i och med att det fanns illustrationer och film och tydliga pilar hur man ska korrigera för att få rätt vikter. Även om man inte är supeduperstark går det att använda alla maskiner, säger Karin Rehult, som läser sista terminen på dietistprogrammet vid Umeå universitet.

Även om man inte är supeduperstark går det att använda alla maskiner.

Som träningssällskap hade hon studenten Ylva Klingberg, som läser andra terminen på förskollärarprogrammet.
– Jag tycker att det är fantastiskt. Det finns många studenter som har svårt med ekonomin och vill träna, då är det här jättebra, säger hon.

Utegymmet på Campus Umeå

Mellan Polisutbildningshuset och Norra beteendevetarhuset ligger det nya utegymmet. Studenterna Ylva Klingberg och Karin Rehult testade det en eftermiddag i september.

Utegymmet på campus är gratis att använda och tillgängligt för såväl studenter som anställda och allmänheten. Syftet med det är att förbättra förutsättningarna för undervisning på polisutbildningen och samtidigt skapa förbättrade möjligheter till ett rörelserikt campus för alla.

Aktuellt att träna ute

Planerna för utegymmet har funnits sedan flera år tillbaka, att det blev verklighet mitt under pågående pandemi var inget som var planerat, men väldigt lämpligt.

– Jag tror att det gör att fler vågar träna, för de behöver inte känna smittrisken är lika stor som inomhus, säger Karin Rehult.

Gymmet är uppdelat i tre så kallade moduler där den ena innehåller tio fasta stationer med justerbara vikter, den andra en 400 meter lång löparbana och den tredje är en multifunktionell träningsenhet där man kan träna både statiskt och dynamiskt.
Variationen är något som studenterna uppskattar.
– Det är bra att det finns maskiner som är lätta att förstå sig på och samtidigt något som är mer för friträning, där man ska använda sin egen kroppsvikt och att det fanns en springbana, säger Ylva Klingberg.

– Jag tycker om att det finns möjlighet att klättra och hänga, säger Karin Rehult.

Bättre än andra utegym

Karin Rehult har tränat en hel del på utegym tidigare, men hon tycker att detta är ett mer flexibelt gym än de hon testat tidigare.
– Det här är betydligt bättre än de jag har varit på innan. Inte bara en stock du måste lyfta och det är bara den som finns, här gick det att variera mellan olika tyngder, säger hon.

Studenterna tror att de kommer att använda sig av utegymmet. För Karin Rehult passar det bra då hon inte har något annat gymkort för tillfället. Ylva Klingberg tror att hon kommer att använda det som ett vardagligt komplement till annan träning.
– Jag kanske inte att jag kommer att gå dit och gymma-gymma. Jag tror att jag mest kommer att använda det som en rastplats mellan föreläsningarna, för att få ut lite energi. Även om det ligger lite avskilt är det lätt att hitta dit och det känns lättillgängligt, säger hon.

Uppdelat i tre moduler

Utegymmen kommer att utrustas med tak och belysning, vilket innebär att gymmen kommer att kunna nyttjas under alla årstider. Det nya utegymmet är uppdelat i tre moduler. Varje modul utrustas med en QR kod med tydliga instruktioner om de övningar som kan utföras och gymmet kommer att utformas för att passa både kvinnor, män och rullstolsburna.

Detta är de tre modulerna

Modul A som är belägen mellan Norra beteendevetarhuset och Polisutbildningshuset är ett komplett utomhusgym med tio fasta stationer med justerbara vikter där man kan träna alla muskelgrupper.

Modul B är en 400 meter lång löparbana runt konstgräsplanen och i anslutning till löparbanan byggs.

Modul C är en multifunktionell träningsenhet som erbjuder en rad olika träningsmoment för både den erfarne personen likväl för den oerfarne. Träningsmomenten är oändliga och man kan träna både statiskt och dynamiskt.