Publicerad: 2020-05-20

RiseB´s uppsatspris tilldelas studenter vid Lunds universitet

NYHET RiseB´s uppsatspris i hållbarhet och företagsetik 2020 tilldelas Djenane Liasse och Jana Tigges, Lunds universitet. Uppsatsen med titeln “ Branding Public Transportation in Sweden An Experimental Study of Three different Branding Concepts: Green, Love and Technology” belönas med 25.000 SEK och ges som ett stipendium och har gjorts möjligt av RiseB´s samarbete med Umeå Energi.

Årets vinnare av RiseB´s uppsatspris, Djenane Liasse och Jana Tigges.

- Vi är stolta över att vinna RiseB´s-uppsatspris och vill tacka juryn för nomineringen. Det var ett intensivt arbete under två månader med många upp- och nedgångar säger pristagarna.

Uppsatsjuryn vill även ge Moa Gunnarsson, Sveriges Lantbruks Universitet och Johanna Bergdahl, Viktoria Björnsson-Spets, Handelshögskolan vid Umeå universitet sitt hedersomnämnande.

I motiveringen till priset nämner juryn bland annat att arbetsinsatsen och datainsamlingen i den vinnande uppsatsen imponerar speciellt som den endast omfattar 15 poäng. Juryn nämner även att det vetenskapliga bidraget håller hög klass och att studien därmed har goda chanser att publiceras i en vetenskaplig tidskrift.

- Vi är mycket nöjda med att vår uppsats anses vara relevant för att publiceras i en vetenskaplig tidskrift och hoppas att den kommer att uppmuntra andra studenter att fortsätta forskning i den riktningen säger pristagarna.

Uppsatsen har också stor relevans för hur man ska kunna få fler att vilja åka kollektivt, vilket är av största betydelse för att Sverige ska kunna förverkliga sina klimatmål och uppfylla sin del av Parisavtalet.

Finansiering av priset

Finansieringen av priset, som ges som ett stipendium, har gjorts möjligt av RiseB´s samarbete med Umeå Energi

”I vår roll som samhällsutvecklare och positiv kraft i Umeåregionens utveckling vill Umeå Energi AB på detta sätt uppmuntra ekonomstudenter att intressera sig för och fördjupa sig i hållbarhet och företagsetik.”

Handledare till uppsatsen var docent Johan Jansson.

Du hittar uppsatsen här: LUP Student Papers

Läs mer om RiseB´s uppsatspris och de kriterier som legat till grund för juryns bedömning: RiseB uppsatspris i hållbarhet och företagsetik

Deadline för nominering av 2020 års uppsatser är 31 januari 2021.