Publicerad: 2022-05-19

Robottävling vid Umeå universitet gör comeback

NYHET Varje år anordnar Civilingenjörsprogrammet för teknisk fysik en robottävling öppen för alla intresserade. Efter tre års uppehåll är det på fredag 20 maj dags igen för tävlingen där lagen får visa upp sina robotar och tävla om ära och berömmelse. Tävlingarna börjar klockan 10 och finalen går av stapeln vid 12.

Text: Ingrid Söderbergh

– Den som vill får gärna komma och kolla och heja fram sin favorit, fika och umgås i MIT-place. Det ligger i MIT-huset på universitetets campus. Man kan också följa tävlingen live på Youtube om man hellre vill det, säger Henrik Linder, student på år 4 på Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik och projektledare för tävlingen.

Deltagarna har fått material av tävlingsledningen och full tillgång till teknisk fysiks Innovatorium där det finns verktyg och 3D-skrivare de kan använda för att bygga sina robotar. Robotarna ska i år kunna köra runt och hämta respektive lämna olika objekt runt planen, samt använda kameror för att avgöra vilka objekt som är värda poäng.

För mer information, kontakta gärna:

Henrik Linder, student på Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik
E-post: it@tekniskfysik.se