Publicerad: 2019-05-13

Samisk studiecirkel besöker Umeå universitet

NYHET Studenter från människorättsorganisationen Jus Humanis Human Rights Network vid Lund universitet besökte idag Vaartoe (centrum för samisk forskning) och Arcum (arktiskt forskningscentrum) under sin samiska studieresa i Norrland.

Åtta studenter i studiecirkeln för det samiska folket vid Jus Humanis människorättsnätverket besökte idag Vaartoe och Arcum vid Umeå universitet för att delta i föreläsningar och bland andra träffa föreståndarna vid de båda forskningscentrumen. Med sig fick studenterna litteratur för att börja bygga upp en samisk avdelning i sitt bibliotek.

Jus Humanis är en icke-statlig organisation som fokuserar på att lyfta fram och bevara mänskliga rättigheter och demokrati, genom bland annat undersökningar, publikationer, forskning och seminarier. De grundades i Lund 2005 och har sitt huvudkontor där.