Publicerad: 2022-05-18

Siemens Financial Services Uppsatsstipendium i Finans

NYHET Priset tilldelas Patric Beijer och Moa Pålsson, Handelshögskolan vid Umeå Universitet. Uppsatsen med titeln “Corporate Sustainability Performance and the Risk of Financial Distress” kommer att belönas med 20.000 SEK vid Handelshögskolans examensceremoni den 3 juni.

I motiveringen till priset nämner juryn bland annat att den vinnande uppsatsen utmärks av en väl motiverad och aktuell frågeställning, som analyserats på ett förtjänstfullt sätt med relevant metodik. Studien, som är välskriven, bidrar med både teoretisk och praktisk kunskap rörande förhållandet mellan företags hållbarhetsarbete och företags risk för att hamna i finansiella svårigheter.
Finansieringen av priset, som ges som ett stipendium, har gjorts möjlig av Handelshögskolans samarbete med Siemens Financial Services.

Kommentar från Siemens:

– Vi är oerhört glada över att ha ingått detta samarbete med Handelshögskolan vid Umeå universitet och att i år få dela ut stipendium till en väldigt välskriven och intressant uppsats som belyser ett aktuellt och uppmärksammat ämne inom finansbranschen.

Moa Pålsson

– Jag känner mig otroligt hedrad att tillsammans med Patric få motta Siemens Financial Services stipendium 2022 för vår uppsats som vi skrev förra våren.

– Jag tror det viktiga är att skriva uppsats om ett ämne som intresserar dig och sedan kommer allt annat falla på plats. Jag känner mig stolt över det vi åstadkom i slutändan och hoppas att vår uppsats inspirerar andra såsom vi tog inspiration av uppsatser som tidigare studenter skrivit.

– Jag vill tacka vår handledare Catherine Lions som genom hela processen bidragit med värdefull feedback. Jag vill även tacka för den stöttning jag fått från familj och vänner.

Patric Beijer

– Wow! Det värmer verkligen mitt hjärta att få motta detta uppsatsstipendium. Vi har arbetat väldigt hårt på vår uppsats och jag hoppas att den kan vara inspiration till framtida forskning av andra studenter och bidra till forskning inom hållbarhet.

– Jag vill tacka Siemens Financial Services och USBE för uppsatsstipendiet och även Moa Pålsson för ett lyckat samarbete. Slutligen ett stort tack till Catherine Lions för otrolig motivation och feedback.

Handledare till uppsatsen var Catherine Lions.

Du hittar uppsatsen här.