Publicerad: 2024-03-04

Sju elevers projekt vidare till riksfinal i Forsknings-SM

NYHET Sju gymnasieelever från skolor i norra Sverige gick med sina projektarbeten vidare till riksfinal i Utställningen Unga Forskare, Forsknings-SM för gymnasiet. De har nu chans till en plats i Sveriges unga forskningslandslag.

Forsknings-SM, Utställningen Unga Forskare, är Sveriges största tävling i naturvetenskap, teknik och matematik för gymnasieelever. Semifinalen i Umeå arrangerades i fredags i samarbete med Curiosum och Umeå universitet.

Totalt 30 elever tävlande med sina gymnasieprojekt vid semifinalen i Umeå. De ställde ut och fick presentera sina arbeten för en jury bestående av forskare och lärare vid Umeå universitet. Under semifinaldagen besöktes utställningen också av gymnasieelever från skolor i Umeå.

Juryn bestod av Lars-Daniel Öhman och Åke Brännström, matematik, Patrik Norqvist, fysik, Bent Christensen, ekologi, Benedicte Albrechtsen, växtfysiologi, Stina Jansson, kemi, Maria Lopez Chiloeches, molekylärbiologi, och Linda Sandblad, kemi. Prisutdelare var Helene Hellmark Knutsson, landshövding i Västerbottens län.

Fyra av de tävlande projekten gick vidare till riksfinal:

Nedbrytbar stärkelseplast – Jermaine Hotobah During, Rymdgymnasiet Kiruna

PHA-produktion med Bacillus Megaterium – Kelly Au och Lina Bäckström, Jämtlands Gymnasium Wargentin, Östersund

PFOA: Hot mot vegetation? – Johan Dellbring och Victoria Niska, Elitidrottsgymnasiet, Umeå

Cigarettfimpars påverkan på sallatsväxter – Tore Fjellström och Wilma Hallin, Minervagymnasiet, Umeå

Finalisterna kommer nu att få tävla mot Sveriges allra duktigaste gymnasieelever om stipendier och priser värda 500 000 kronor. Bland annat kommer Sveriges Unga Forskningslandslag, Sveriges representanter till världens största vetenskapstävlingar, att utses.

Ytterligare tre priser delades ut under tävlingsdagen:

• Vattenpriset på 2 000 kronor gick till Södra kajen – ett förslag på en förbättrat och levande Södra hamnplan till Oskarsvarvssområdet – Johan Johansson Bengtsson

Kungsfågelns gymnasieskola, Luleå

• Alumnernas framtidspris på 1 024 kronor tilldelades projektet Sunflowers an alternative to decontamination – Arthur Ahnqvist och Ella Ersson Svedelius, Dragonskolan, Umeå

• Publikens pris gick till : PFOA: Hot mot vegetation? – Johan Dellbring och Victoria Niska, Umeå Elitidrottsgymnasium, Umeå

Semifinaler har också hållits i Södertälje, Karlshamn, Lund, Malmö, Göteborg, Stockholm och Borlänge.

Läs mer om Utställningen Unga Forskare

För mer information, kontakta gärna:

Erika Boström
Forskare, universitetslektor