Publicerad: 2023-09-20

Skakvåld, vätgas och barns sjungande ämnen i höstens Vetenskapsluncher

NYHET Umeå universitets populärvetenskapliga Vetenskapsluncher rivstartar höstens blandade program med ”skakande forskning” torsdag 21 september. Sedan luncherna återstartades efter pandemin har de lockat en allt större publik. Nu rustar arrangörerna för en ny rekordsäsong med nio välmatade torsdagsluncher.

Text: Ola Nilsson

För första gången i historien kommer en Vetenskapslunch att handla om hur medicinsk forskning kan användas kring brott och straff. Det är Anders Eriksson, professor i rättsmedicin, som 21 september föreläser under rubriken ”Skakande forskning som kan fria oskyldiga”. Anders Eriksson har som rättsmedicinare varit med på ett hörn i utredningen av flera kända kriminalfall, som Åmsele-morden och Catrine da Costa-fallet, och på senare tid varit engagerad i den vetenskapliga trätan om skakvåld mot spädbarn.

En annan mycket namnkunnig forskare i höstens varierade program är Lars-Erik Edlund, professor i nordiska språk, som torsdag 9 november föreläser under rubriken ”Vilka möblerar det nordliga rummet?”.

Vetenskapsluncherna är en gemensam satsning från Umeå universitets olika fakulteter och Lärarhögskolan, och det är också ett vitt spektrum av ämnen som berörs i höstens luncher. Rubrikerna spänner över allt från barns sjungande och samhällsomvandlingen i norra Sverige till högt blodtryck och vätgas.

Vetenskapsluncherna började för 20 år sedan och hölls tidigare på Kafé Station, Umeå. Efter uppehåll för pandemin återstartades luncherna hösten 2021 men då i ny lokal på Curiosum, Konstnärligt campus, Umeå. Det fanns en rädsla för att publiken inte skulle hitta den nya lokalen, men den farhågan kom snart på skam. Publiken har hittat lokalen med besked. Ofta har det blivit fullt hus, så att man har behövt öppna en lokal till på Curiosum där arrangemanget kan följas på bioskärm. Likaså har det hänt att fikat har tagit slut, men nu lovar arrangörerna att ingen ska bli utan vare sig fika eller sittplats.

För den som inte kan eller vill ta sig till Curiosum går det också att följa Vetenskapsluncherna digitalt, via universitetets sida eller via Facebook, både i direktsändning och i efterhand. Oavsett vilken lokal man sitter i eller om man följer lunchen på webben, går det att ställa frågor till föredragshållaren. Just dialogen med deltagarna är en viktig del i luncherna.

Arrangemanget är helt gratis som ett led i universitets uppdrag att sprida forskning till en bred publik. Det krävs ingen föranmälan, utan det är bara att dyka upp. Torsdagar kl. 12.15 med start 21 september.

Mer information om Vetenskapsluncherna

Höstens program:

21 september
Skakande forskning som kan fria oskyldiga
Anders Eriksson, rättsmedicin

28 september
Utsikter och insikter – vems blick ska definiera norra Sverige?
Daniel Andersson, nordiska språk

5 oktober
Vätgas – framtidens lösning på klimatfrågan?
Thomas Wågberg, fysik

12 oktober
Barns sjungande som mänsklig rättighet
Linn Hentschel, utbildningsvetenskap

19 oktober
Högt blodtryck – från frisk till risk
Mattias Brunström, kardiologi

26 oktober
Brottsoffer i krig – kan de få upprättelse?
Fanny Holm, juridik

9 november
Vilka möblerar det nordliga rummet?
Lars-Erik Edlund, nordiska språk

16 november
Även ingenjörsstudenter är människor!
Johanna Lönngren, teknikdidaktik

23 november
Stora investeringar i små kommuner – så påverkas norra Sverige av samhällsomvandlingen
Rikard Eriksson, geografi