Publicerad: 2015-03-09

Skapa vinnare i långa loppet

NYHET Idrottshögskolan är en samarbetspartners i konferensen Skapa vinnare i långa loppet som arrangeras 17-18 mars. Konferensen handlar bland annat om hur vi genom idrotten kan skapa miljöer där människor trivs, har roligt och mår bra.

Riksidrotts förbundet (RF) arrangerar tillsammans med Regionalt Elitidrottscentrum Norr (EIC) konferensen Skapa vinnare i långa loppet. Konferensen som hålls på Dragonskolan Umeå den 17-18 mars handlar dels om hur vi kan förändra vår pedagogik så att elever ges möjligheten att växa och utvecklas optimalt samt om hur vi genom idrotten kan skapa miljöer där människor trivs, har roligt och mår bra. Vinnare i långa loppet riktar sig till alla som är engagerade såsom tränare, instruktörer, samordnare, skolledare, klubbtränare etc.

Övergången från grundskola till RIG eller NIU är komplicerad, inte minst eftersom övergången omfattar skola, idrott och privatliv. Konferensen syftar till att fokusera på hur i vår pedagogik kan möta detta och skapa en bra miljö som stimulerar elitsatsande ungdomar att nå sin fulla potential som människa och idrottare. Att bli en vinnare i långa loppet handlar om att få så många som möjligt, så länge som möjligt, så bra som möjligt. Konferensen bygger på ett lärande i form av föreläsningar och erfarenhetsutbyten.

Idrottshögskolan medverkar

Idrottshögskolan är en samarbetspartner i arrangemanget Skapa vinnare i långa loppet, flera från Idrottshögskolans nätverk medverkar under konferensen genom att hålla olika föreläsningar.

Annika Johansson och Mia Liljeholm Bång: "Väljer vi rätt?" Om urval och uttagningar i elitidrott.
Erik Lundqvist: Stress och utbrändhetssymptom på RIG och NIU-tränare. Hur mår tränarna? Nydisputerade Erik Lundqvist presenterar sin studie.
Stefan Holmström: Motivation genom självbestämmande.
Per Jonsson: Idrottsmedicinsk screening samt skadeprevention och vanligt förekommande skador bland elever på NIU och RIG.

Vid frågor vänligen kontakta Thomas Wallgren, 010-476 54 21

Till anmälan

Läs mer om Skapa vinnare till långa loppet

Redaktör: Anna-Karin Eriksson