Publicerad: 2024-03-07

SM i skidorientering samlar eliten

NYHET Elitidrottsstudenterna vid Orienteringens kompetenscentrum (OKC) gör upp om medaljerna under helgens SM-tävlingarna i Vännäsby 9–10 mars.

Tävlingssäsongen för landets skidorienterare närmar sig sitt slut, närmast väntar SM-tävlingar i västerbottniska Vännäsby och lockar landets bästa åkare till start. Tävlingshelgen inleds under lördagen med långdistans och avslutas med sprint under söndagen. Arrangörerna beräknar cirka 400 startande i klasserna D/H15 till D/H85.

Eliten gör upp om medaljerna

Stora delar av landslaget i skidorientering kombinerar sin elitidrottssatsning med studier vid Umeå universitet. Många av eliten i seniorklasserna har därmed en koppling till Umeå, antingen som nuvarande elitidrottsstudenter eller som tidigare elitidrottsstudenter som tagit sin examen och fortsatt med sin elitidrottssatsning.

På startlinjen finns bland annat Rasmus Wickbom, elitidrottsstudent vid Umeå universitet och vid Orienteringens kompetenscentrum. Rasmus pluggar sista året på Tränarprogrammet

Rasmus berättar att tävlingssäsongen 23/24 varit lite upp och ned, men att det bortsett från resultaten varit en tävlingsfylld säsong med många fina tävlingar både på hemmaplan och ute i Europa.

–Jag nådde inte upp till mina målsättningar på VM tidigare i vintras. På världscupen i Estland lyckades jag däremot genomföra bra lopp och fick med min två topp 10-placerinar. Inför tävlingarna i Vännäsby hoppas jag på att pricka in formen och kunna genomföra två bra lopp på tekniskt utmanande banor, säger Rasmus.

Under dagarna 23–25 mars avslutas tävlingssäsongen i Boden.

–Eftersom Boden är hemmaplan på riktigt för min del hoppas jag kunna prestera bra. Redan innan SM-veckan skulle genomföras i Boden 2020 (inställt pga covid) såg jag fram emot den tävlingen väldigt mycket och var taggad. Nu har det gått ytterligare 4 år och jag är inte mindre taggad, jag hoppas kunna ge mina konkurrenter en tuff match, avslutar Rasmus Wickbom.

Ansök till Orienteringens kompetenscentrum (OKC) i Umeå

Vid Umeå universitet är det möjligt för elitidrottare att förbereda sig för livet efter idrottskarriären - samtidigt som de är aktiva. Det finns dessutom möjlighet att ansöka till Orienteringens kompetenscentrum (OKC) vid Idrottshögskolan, oavsett gren du utövar inom Svenska orienteringsförbundet. För att bli antagen till OKC behöver du hålla landslagsnivå eller nivån närmast under samt antagna studier vid Umeå universitet eller SLU Umeå. Ansökan till OKC inför läsåret 2024/2025 är öppen mellan 15 mars till 15 april.