Publicerad: 2023-04-20 Uppdaterad: 2023-06-12, 15:40

Små förändringar i ansökningssiffror – många sökte nya sjuksköterskeprogrammet

NYHET När ansökningssiffrorna till Umeå universitet för hösten 2023 summeras är antalet sökande ganska exakt lika många som förra året, en minskning med 0,8 procent vilket motsvarar 547 sökande. För landets samtliga högskolor och universitet syns också en marginell minskning. Söktrycken blev höga för de nya distansbaserade programmen; arbetsterapeutprogrammet och det decentraliserade sjuksköterskeprogrammet med bas i Skellefteå, medan andra populära utbildningar inom vården får färre sökande.

Text: Jakob Mjöbring

– Även om vi vid Umeå universitet hamnar okej till, sett till antalet förstahandssökande och i förhållande till riksgenomsnittet, så verkar inte lågkonjunkturen ha slagit igenom och ökat söktrycket, vilket den brukar göra. Men det är ändå över 68 000 som har sökt till våra utbildningar vilket vi är oerhört glada över och vi behåller en stadig position som landets femte största lärosäte, säger Cathrine Norberg, vicerektor vid Umeå universitet.

Sett till antal förstahandssökande till program, de som anger universitetet som sitt första val, minskar landets lärosäten totalt med 1,8 procent och Umeå universitet med 0,3 procent. Socionomprogrammet är det program som har högst söktryck, alltså flest förstahandssökande. Många sökande i antal är det annars till Läkarprogrammet, Juristprogrammet, Psykologprogrammet, Socionomprogrammet och Arkitektprogrammet, som alla brukar ligga i topp.

Ökning för sjuksköterskor med bas i Skellefteå Arbetsterapeutprogrammet ökar procentuellt sett mest av alla från 28 till hela 148 förstahandssökande, vilket är en ökning på hela 469 procent. Även det nya decentraliserade sjuksköterskeprogrammet med praktik i Skellefteå med omnejd och södra Lappland fick bra med sökande - 395 sökande varav 117 har den som förstahandsval.

Men det är ändå över 68 000 som har sökt till våra utbildningar vilket vi är oerhört glada över och vi behåller en stadig position som landets femte största lärosäte.

– Den stora ökningen för arbetsterapeutprogrammet beror på att den även ges via distans för första gången, det verkar vara efterlängtat. Vi ser även glädjande nog ett bra söktryck på den decentraliserade sjuksköterskeprogrammet med bas i Skellefteå, som var en extra satsning från regeringen. Dessa båda utbildningar kommer att vara bra för hela den norra regionen och visar att den här formen av distansutbildningar passar många som är mer mitt i livet och där det inte alltid fungerar att flytta för att studera, säger Magnus Hultin som är vicedekan för samverkan kring klinisk utbildning.

De populära Läkarprogrammet och Sjuksköterskeprogrammet vid campus i Umeå ser annars en ganska stor minskning vid både Umeå universitet och vid många andra lärosäten i landet, även om läkarutbildningen fortfarande är en av de mest sökta utbildningarna.

Svagare intresse för vårdutbildningar i stort

– Det är möjligt att det minskade intresset efter pandemin för vårdyrkena i stort beror på den negativa debatt som finns runt vården med brist på personal och resurser inom regionerna. Det gör att många nog tänker till en extra gång vad de vill satsa på att utbilda sig till. Det är förstås väldigt tråkigt då vi ju behöver fler i dessa yrken också. Men i stort är det fortfarande ganska bra med sökande för vårdyrkena, säger Magnus Hultin.

När det gäller enstaka kurser är den mest populära kursen Att leda och driva projekt, Ledarskap och ledarskapsutveckling A, Projektledning , Kreativt skrivande A och Innovation och affärsutveckling.

Samtliga data finns att hämta på Universitets och högskolerådets webbplats.