Publicerad: 2023-11-22 Uppdaterad: 2023-11-23, 08:54

Socker ger ökat sug efter fett – flugor bekräftar forskarnas teori

NYHET Vi äter för mycket socker och forskning visar alltmer på att det också ändrar vår smak och uppfattning av mat. Mattias Alenius forskargrupp vid Umeå universitet har funnit att överkonsumtion av socker leder till ett ökat sug efter fett, hos flugor.

I en studie som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Cell reports visar forskargruppen att intaget av fett och socker styr varandra. Studien har genomförts på bananflugor men det är troligt att liknande mekanismer finns hos människor.

– ­För mycket socker leder till minskat sötsug och ökat fettintag, och tvärtom. På så vis säkerställs att flugan får i sig tillräckligt med socker och fett som näringsämnen, säger Mattias Alenius, professor vid Institutionen för molekylär biologi.

Forskargruppen har tidigare funnit att bara ett par procents ökning av socker i kosten får tarmen hos bananflugor att frisätta ett hormon som heter Hedgehog till cirkulationen. Smakcellerna börjar då svara mindre på socker och flugorna väljer bort söt kost. I den här senaste studien fann de att Hedgehog även ökar suget efter och uppskattningen av fett.

Jakten på vad som styr signalen att vilja äta mer fett ledde forskarna till en av de centrala fettregulatorerna i både möss och flugor: leptin – eller Upd2 som den heter i flugor. När mängden fettväv ökar i flugan frisätts Upd2 som trycker ner smakuppfattningen av fett och ökar sötsuget. Intaget av fett och socker korsregleras alltså av signalerna från Hedgehog och Upd2.

– Det handlar om en dragkamp mellan socker och fett – inte om att begränsa det totala antalet kalorier, som vi nog helst skulle vilja. Förmodligen har människor liknande kompensationsmekanismer som flugor har vilket gör att vi helst av allt vill ha lika mycket fett som socker. En amerikansk cheesecake brukar man säga är det som bäst driver vårt ätbegär, säger Mattias Alenius och fortsätter:

– Vi människor kan faktiskt uppfatta fett som en smak. Det återstår att se om de här forskningsresultaten gäller även för oss och ligger bakom att vissa har svårt att minska sitt matintag. Något att bita i för forskningen.

Om den vetenskapliga artikeln

Yunpo Zhao, Emilia Johansson, Jianli Duan, Zhe Han, Mattias Alenius (2023). Fat- and sugar-induced signals regulate sweet and fat taste perception in Drosophila. Cell Reports vol. 42, issue 11.

Läs hela artikeln

För ytterligare information kontakta gärna: