Publicerad: 2024-04-29 Uppdaterad: 2024-05-02, 11:15

Sport på djupet - JSM i Undervattensrugby arrangeras i Umeå

NYHET I början av maj blir det en hård kamp under ytan på simhallen Navet i Umeå. Under dagarna 4–5 maj gör Sveriges juniorer upp om titeln som svenska mästare i undervattensrugby.

Föreningen SDK Isbjörnarna bjuder in till mästerskapet. Totalt kommer sju lag från norra till södra Sverige att delta i tävlingarna som utspelar sig på Navet i centrala Umeå.

–Det är första gången som norra Sverige får möjligheten att arrangera denna typ av mästerskap. Jag skulle beskriva undervattensrugby som utmanande, fysiskt och en rolig idrott, säger Filip de Rooy, en av arrangörerna i SDK Isbjörnarna och elitidrottsstudent vid Umeå universitet.

Filip berättar att mästerskapet är uppdelat i två åldersgrupper där de yngre är upp till 15 år och i den äldre åldersgruppen upp till 20 år för herrar och 25 år för damer.

– Publik har gratis entré, det kommer finnas goda möjligheter för åskådare på plats att följa matcherna genom en livestream, fortsätter han.

Under dagarna kommer Idrottshögskolan vid Umeå universitet att finnas på plats och berätta om kombinationen elitidrott och studier, så kallade Dubbla karriärer, samt om det elitidrottsavtal elitidrottare kan skriva med Umeå universitet.

Dubbla karriärer vid Umeå universitet

Filip de Rooy och Levina Johansson är två av Umeå universitets många elitidrottande studenter. Filip pluggar Civilekonomprogrammet med inriktning mot handel och logistik och Levina läser sociologiprogrammet.

–Jag är född och uppvuxen i Umeå, det kändes naturligt att plugga vidare på hemmaplan där jag har alla mina vänner och familj, säger Levina som är en av arrangörerna av det kommande SM för juniorer.

Filip däremot lämnade sin hemstad Malmö för studier i norra Sverige.

–Jag gjorde en tabell med fördelar och nackdelar över några universitet som erbjöd den utbildning jag ville gå och vad de kunde erbjuda. När tabellen var klar hade Umeå universitet flest plus fördelare och minst nackdelar och jag hamnade i Umeå, en stor del av det är Idrottshögskolan och vad de kan erbjuda för både min idrottssatsning och framtida yrkesmöjligheter.  Jag trivs väldigt bra i Umeå och kommer antagligen stanna kvar efter mina studier, säger han.

De båda tycker att det fungerar bra att kombinera sin elitidrottssatsning med studier och kan rekommendera andra elitidrottare att studera i Umeå.

–Dubbla karriärer fungerar bara bra, vill man ha hjälp med sin träning så finns det hjälp att få. Jag kan definitivt rekommendera andra elitidrottare att plugga vid Umeå universitet, säger Levina.

–Via Idrottshögskolans prestationsteam har jag fått hjälp av idrottspsykolog, dietist och fystränare och har kunnat bygga upp en bra grund att stå på. Det har bidragit till att jag har kunnat lägga mer fokus på spelet under mina träningar med laget. Utöver detta har jag fått möjligheten att plugga den utbildning jag vill och möjligheten att sträva efter bra betyg, säger Filip instämmande och fortsätter.

–Jag tipsar alla mina tidigare lagkamrater i juniorlandslaget om att flytta till Umeå, det är nog det bästa stället i Sverige som kan ge den bästa möjligheten för både ett bra idrottande och möjligheten att utbilda sig på universitetet till det man vill bli, säger Filip.

Siktar på VM 2027

Levina och Filip har båda fina idrottsliga meriter i bagaget och siktar mot VM 2027.

–Jag spelade för första gången i juniorlandslaget när jag var 14 år och deltog i världens första JVM år 2018. År 2022 tog jag klivet upp i seniorlandslaget och tog ett EM-brons, det året tog jag också SM-guld tillsammans med mitt klubblag där jag var lagkapten. Mitt långsiktiga mål just nu är att spela nästa VM 2027, berättar Levina.

Närmast tävlar de båda i Senior SM i undervattensrugby under dagarna 25–26 maj. Idrottshögskolan önskar dem stort lycka till!

Läs en längre intervju med Filip de Rooy och Levina Johansson

Fakta undervattensrugby

Undervattensrugby, uv-rugby, är en lagbollidrott som utövas under ytan i 3,5–5 m djupa bassänger. Det är den enda sport som spelas i tre dimensioner då motståndarna kommer från alla sidor samt uppifrån och underifrån.

Spelplanen, 8 m lång samt 6 m bred, ligger på bassängens botten med två korgar fastskruvade på varsin kortsida. Spelet går ut på att placera en saltlösnings fylld boll i motståndarlagets korg som vaktas av en målvakt. Spelarna är utrustade med mörka resp. ljusa mössor/baddräkter, cyklop, snorkel och fenor.

Varje lag består av en trupp på 15 spelare, varav 12 spelare deltar i en match och av vilka 6 samtidigt finns i bassängen. Den effektiva speltiden är 2 x 15 minuter. Bytena sker regelbundet med några få minuters mellanrum då i stort sett allt spel sker utan luft. Spelet övervakas av två vattendomare samt en landdomare.

Några av de viktigare spelreglerna är att slag, spark och stryptag är förbjudna. Det är också förbjudet att attackera en motspelares utrustning. Bollen får inte spelas ovanför vattenytan. Domaren kan bland annat utdöma friboll, utvisning och straff.

Grenen, då kallad UV-Polo, kom till Sverige i slutet av 1960-talet och idag bedrivs seriespel och breddverksamhet för såväl herrar, damer som juniorer. Sporten har SM-status sedan 1974 (herrar) respektive 1999 (damer). Sverige är internationellt mycket framstående och har landslag för herrar, damer och juniorer.