Publicerad: 2017-09-07

Sprakande Välkomstmässa med 5 000 studenter

NYHET I dag kommer 5 000 studenter till Välkomstmässan vid Umeå universitet. Utöver en massa praktiska nyttigheter, tips och råd till nyblivna studenter bjuds de även på tal, uppvisningar och en konsert med Cleo & Broke ´n Tipsy.

– På det här sättet vill vi säga välkommen till alla våra studenter och självklart också ett extra varmt välkommen till de studenter som är nya. Många besöker Umeå för första gången och flera har aldrig pluggat på ett universitet förut. Därför vill vi redan i början av terminen visa upp vad Umeå och universitetet har att erbjuda och vad det kan innebära att vara student, säger Maria Hammarström, projektledare för Välkomstmässan.

Hon berättar att kårer, program och faddrar jobbar hårt för att mottagningen av nya studenter ska bli så bra som möjligt. Välkomstmässan är även ett sätt för staden Umeå att välkomna nya studenter och därför kommer även kommunen, företag och föreningar att visa upp sig och bjuda in till sina verksamheter. På plats finns även utställare som kan ge råd om bostad, nöjen med mera.

Under årets Välkomstmässa blir det dessutom lite extra fart på stora scenen.

– Direkt efter att Heidi Hansson, vicerektor vid Umeå universitet och Fredrik Lindegren, kulturchef vid Umeå kommun, har hälsat studenterna välkomna kommer artisten Cleo, som studenterna själva har önskat i en omröstning på Facebook att uppträda, vilket ska bli jättekul, säger Maria Hammarström.

Under hela dagen kommer det att vara uppvisningar på och framför scenen, till exempel dans, musik, olika idrotter.

Se hela programmet här

Följ konserten med Cleo & Broke ´n  Tipsy i universitetets Facebook-kanal