Publicerad: 2023-04-26 Uppdaterad: 2023-05-04, 14:17

SR: "Betydelsen av AI för lärande i framtiden"

NYHET "Vi behöver både lära oss om AI och lära oss med AI. Detta är något vi måste förhålla oss till, annars kan det leda till att vi får parallella samhällen - de som kan använda AI på ett effektivt sätt och de som inte använder AI. AI kommer att bli än mer kraftfullt framöver, vilket innebär att skolan och universitetet har en viktig roll att ta till sig kunskapen och undersöka både de möjligheter och de utmaningar som finns."

Eva Mårell-Olsson, universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, forskar om användningen av IT ur ett pedagogiskt perspektiv med tekniker som AR (Augmented Reality), VR (Virtual Reality) och AI (Artificiell Intelligens). Eva är även koordinator för TAIGAs fokusområde Utbildninging och AI.

Med anledning av evenemanget AI, Education and Children som anordnades av WASP-HS, blev Eva Mårell-Olsson intervjuad av Sveriges radios P4, 24 april 2023.

Även Karin Danielsson, föreståndare på Humlab och lektor i Informatik, intervjuades.

Lyssna på inslaget från Sveriges Radio, 2023-04-23.
(ca 1:45 timme in i avsnittet)

SR: ”Utmaning att två generationer ska förhålla sig till AI”

Karin Danielsson, föreståndare på Humlab och lektor i Informatik, intervjuas av Sveriges radios P4.