Publicerad: 2023-02-15 Uppdaterad: 2023-03-06, 10:33

Stor EU-konferens får uppleva konstnärligt campus

NYHET Den 16–17 februari arrangeras EU-konferensen ”Frihet att skapa - om konstnärlig frihet och kulturella och kreativa branscher”, i Umeå. I samband med konferensen arrangeras en middag i Bildmuseets lokaler på Konstnärligt campus vid Umeå universitet. - Ett fantastiskt tillfälle för Umeå universitet att visa upp våra framstående verksamheter vid Konstnärligt campus för våra beslutsfattare inom Europeiska unionen, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Text: Jakob Mjöbring

EU-konferensen beskrivs som att den tar avstamp i utgångspunkten att konstnärlig frihet är en förutsättning för kulturella och kreativa branscher att kunna blomstra, med talare och experter från hela EU. Det är i den kontexten Konstnärligt campus är platsen för middagen och på plats kommer Designhögskolan bland annat att visa upp The Aurora project, ett samarbete med en stor fordonstillverkare där studenter studerat morgondagens koldioxidpositiva fordon, samt låta mötesdeltagarna besöka och prova på att bygga bilmodeller i lera i verkstäderna tillsammans med studenter och lärare.

– Vi är stolta och glada att EU-delegaterna vill besöka Konstnärligt campus i samband med konferensen, inte minst när temat handlar om konstnärlig frihet och de konstnärliga branscherna. Våra skolor vid Konstnärligt campus, med Designhögskolan i spetsen, håller ju högsta internationella klass och har unika och välutrustade verkstäder som väldigt få andra skolor i världen kan matcha.

Arkitektprogrammet kommer att visa en utställning av fysiska modeller och ritningar framtagna av studenter på Arkitektprogrammet samt visa upp pågående forskningsprojekt. Även Konsthögskolan har öppna dörrar in till skolan så att besökarna kan kika in i verkstäderna och uppleva två utställningar. Bildmuseet har tillfälligt stängt för renovering och har därför ingen utställning att visa upp, men själva middagen serveras i bottenvåningen.

– Vi vill tacka Umeå kommun, som vi delar värdskapet med, att vi under middagen får chansen att visa upp våra framstående verksamheter som ju förser de konstnärliga branscherna runt om i Europa och världen med välutbildade studenter varje år, säger Hans Adolfsson.