Publicerad: 2020-03-05

Stor invigning av Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

NYHET Den 11-12 mars invigs en ny institution vid Umeå universitet som behandlar allt från kost och måltider till gastronomiskt hantverk.

– Vi kommer att visa upp vår bredd och kompetens inom det området mat

och måltider. Under den första eftermiddagen som är mindre traditionellt planerad kommer besökarna att bjudas på samtal i en soffa, där våra otroligt kompetenta medarbetare och alumner kommer att berätta om våra utbildningsprogram, ge exempel på vad vi forskar om och vad man kan arbeta med när man har studerat hos oss, berättar Maria Waling, prefekt vid institutionen.

– Parallellt med detta kommer även några av våra medarbetare och studenter finnas på scenen och laga och tillreda olika tilltugg och smakprover som besökarna kommer att bjudas på. Allt detta kommer att ske under ledning av Susanne Jonsson, känd från Go'kväll, och som faktiskt är en alumn från oss. Sofia Åhman, träningsguru, också hon känd från Go'kväll, kommer att leda en rörelsepaus under eftermiddagen.

Dag två kommer att vara mer traditionell med fokus på svensk gastronomi.

På plats finns intressanta talare från Gastronomiska Akademien/Måltidsakademien, forskare, doktorander och representanter från näringslivet.

– Vi vill ge besökarna en inblick i vår verksamhet och hur den breda kompetens vi har gör nytta i samhället! Vad gör t.ex. en kostvetare eller en gastronom som har tagit examen hos oss? Jag tror inte att alla vet det. Ibland kan det också finnas föreställningar om vad våra studenter gör, men som kanske inte alltid stämmer, säger Maria Waling.

Läs mer om programmet:

Dag 1

Dag 2

Tid: 11-12 mars
Plats: Ljusgården, Lärarutbildningshuset Umeå universitet

Allmänhet, press, anställda, studenter och andra intresserade hälsas välkomna!

För mer information, kontakta gärna:

Maria Waling