Publicerad: 2020-11-03

Stormigt, dystert och hoppfullt när forskare ställer ut

NYHET Skönhet kan ibland korsa vetenskapens gränser. Matematikdidaktiker Manya Sundström och Mattias Marklund, tidigare fysiker vid Umeå universitet, har tillsammans publicerat en dikt med foto i den välrenommerade tidskriften Mathematical Intelligencer. De ställer också ut sina verk just nu på FriGallery i Umeå.

Text: Ingrid Söderbergh

Vad gör forskare på fritiden? Några av dem skriver dikter och andra tar fotografier, och ibland möts de två i en slags synergi och ”blir lite mer” än om de var verksamma enskilt.

— Det är roligt att ha en utställning, riktiga bilder på riktiga väggar.  Hittills har vi bara jobbat över nätet. Det känns som vi skapat en liten värld och det är jätteroligt att nu dela denna värld med andra, säger Manya Sundström, universitetslektor vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik och verksam på Curiosum Science Centre vid Umeå universitet

Det är Manya Sundström som skriver dikterna och Mattias Marklund fotar. Mattias arbetar som fysiker vid Göteborgs universitet och han var tidigare forskare vid Umeå universitet. Deras utställning har fått namnet Sea Spit: A Ballad of Love and Longing.

— Den fokuserar på naturens kraft och själens inre kamp; utställningen tar dig in i en mörkare, saltad värld kantad med strimmor av hopp, säger Manya Sundström.

Utställningen äger rum på FriGallery på Klossen, på Ålidhems centrum i Umeå och pågår fram till den 16 november. Öppettiderna är måndag till fredag klockan 9-16.

En av dikterna med foto publiceras också denna vecka i tidskriften Mathematical Intelligencer.

Pressbild

Om forskarna

Manya Sundström, född i Tennessee USA, är en matematisk didaktiker och poet.  Mattias Marklund, född i Skellefteå, är fysiker och fotograf. Manya och Mattias träffades, som folk gör nu förtiden, på nätet.  Genom gemensamma vänner och släkt började de dela deras konst med varandra. En dag började Manya skriva dikter som passade till Mattias foton —de stormiga, dystra och ibland hoppfulla bilder han skapat utifrån Sveriges västkust. Något klickade. En dikt blev till två, som blev till tjugo, och nu tar samarbetet sitt första steg ut ur den virtuella världen, in i det verkliga rummet.

Originalartikel:

Sundström, M. och Marklund, M.: Dedekind-like. The Mathematical Intelligencer (2020)

För mer information, kontakta gärna:

Manya Sundström
Universitetslektor, forskare