Publicerad: 2023-04-24

Storslam till elitidrottsstudent i universitets-EM

NYHET Under dagarna 16–18 mars arrangerades European University Cup i styrkelyft. Elitidrottsstudent Nina Svarvare blev mästerskapets stora vinnare med guld i alla delgrenar.

Text: Anna-Karin Eriksson

Nina Svarvare satsar på Dubbla Karriärer vid Umeå universitet genom att kombinera en elitsatsning i styrkelyft med studier vid Tandläkarprogrammet. Nyligen tävlade Umeåstudenten Nina Svarvare i European Universitety Cup i Albi, Frankrike, och kammade imponerande hem guld i alla deltävlingar samt guld i totalen. Nina tävlade i 52 kg klassen och presterade 130 kg i benböj, 72,5 kg i bänkpress samt 150 kg i marklyft. Hennes totala vikt blev 352, 5 kg.

Stort grattis Nina! Hur känns det att tagit storslam med guld i alla delgrenar?

– Tack så oerhört mycket! Det känns alldeles fantastiskt och högt över förväntan. Med tanke på att SM var månaden innan då jag trodde jag tagit ut mig, var det en stor överraskning för mig att det fanns så mycket mer att ge. Det är ju trots allt också endast min tredje tävling.

Hur hade du förberett dig inför mästerskapet?

– Det började såklart med en helt ny uppladdning direkt efter SM. Jag fick börja med en vecka vila, och sen var det bara att köra igång igen. Det var om något, väldigt slitsamt. Mycket mat, sömn och träning (och studierna lades på hyllan någon vecka) för att även orka med de mentala förberedelserna.

Vilka förväntningar och mål hade du med tävlingarna?

– Mina mål har alltid varit att tävla med och mot mig själv, oavsett vilken dagsform jag befunnit mig i. Men, nu när jag representerade både Umeå universitet och Sverige, så fick jag även lyssna på coacherna från förbundet och mötas i en strategi som såväl säkrar placeringar men som också gör mig nöjd i min personliga utveckling inom sporten. Förväntningarna var dock inte alldeles för höga då jag suttit i bastun 30 minuter innan jag klev upp inför mitt första lyft haha, men bra gick det ju ändå! Slutligen var vi alla nöjda med prestationen, coacherna med medaljerna och jag med personbästa i allt.

Vad händer härnäst, vilka tävlingar väntar?

– Det ser ut som att UNI- VM planeras i slutet av året som man kvalar in genom UNI-SM som hålls nu efter sommaren, så nu efter återhämtningsperioden börjar jag och min coach planera inför det!

Du läser termin 3 på Tandläkarprogrammet. Hur fungerar det för dig att satsa på Dubbla Karriärer?

– Det är nog det svåraste programmet att kombinera med då vi har mest obligatorisk närvaro av alla program på Universitetet. Det finns knappt något utrymme att tumma på mer än att göra tentorna på omtentamentillfällena, byta grupper eller önska inspelad föreläsning istället för på plats - när jag inte får ihop det. Mina lärare samt alla som jobbar med programmet har varit mycket tillmötesgående och stöttande i mitt val med dubbla karriärer, så även vid krångel har det mesta ändå gått att lösa - det känns oerhört bra.

Kan du rekommendera andra elitidrottare att studera vid Umeå universitet?

–Absolut! Då jag har bra kommunikation med såväl lärare som övriga programadministratörer etc. så har väldigt mycket hänsyn tagits och planerats, i den mån det går, utifrån mitt idrottande. Det går såklart inte att trolla med knäna men med lite framförhållning och planering så kommer det mesta att gå bra. Mycket är upp till studenten själv också!

Fakta Nina Svarvare

Ålder: 25 år
Utbildning: Tandläkarprogrammet
Oanad talang: Har ett rätt bra namnminne