Publicerad: 2022-05-10

Stort intresse för pandemins effekter på europeiska arktis

NYHET 9:e maj arrangerades hybridseminariet Effekterna av COVID-19 pandemin på Europeiska Arktis och urfolkshälsa på Curiosum. Evenemanget lockade runt 50 deltagare under dagen, och med hjälp av Inhousebyråns livesändningsteam kommer kunskapen att få än mer spridning framöver.

Text: Oscar Sedholm

Pandemin har förändrat vårt sätt att leva på många olika sätt. En av de stora förändringarna har varit att digital kompetens spridits som en löpeld över världen - så även Sápmi och europeiska arktis. Det märktes tydligt när forskningsgruppen Lávvuo arrangerade hybridseminarium i Black Box på Curiosum, konstnärligt campus. Trots att salen inte var sprängfylld med folk fanns mellan 30-40 deltagare på plats online under dagen, allt ifrån beslutsfattare till representanter från det samiska samhället.

På plats var Jon Petter Stoor som moderator, och Lena-Maria Nilsson som inledde och avslutade dagen med inslag av jojk och berättande. Hela evenemanget livesändes också, och spelades in via ett team från Inhousebyrån, med direktöversättning mellan engelska och nordsamiska av Miliana Baer.

Dagen bjöd på presentationer av en rad olika forskningsprojekt. Först ut var Oscar Sedholm (UMU) för att berätta om preliminära resultat från att studera effekter av pandemin på det samiska samhället i Sverige. Därefter följde presentationer av Gunnhild Skjold (University of Tromsö), May-Britt Öhman (LTU/Uppsala Universitet), Ulla Timlin (University of Oulu) och Anastasia Emelyanova (University of Oulu).

Dagen avslutades med ett panelsamtal mellan Pekka Aikio, tidigare sametingspresident i Finland, Tonje Johansen, rådgivare vid samiska rådet, Marie Persson Njajta, styrelseledamot i Sametinget Sverige, och Sofia Kling, huvudkoordinator för Kunskapsnätverket för Samisk Hälsa.

Arrangemanget finansierades med stöd från Umeå Transformation Research Initiative som också fanns på plats under dagen. Livesändningen kommer att bearbetas för att tillgängliggöras med textning och med nordsamisk språkupplaga, men finns för tillfället i obearbetad version här.