Publicerad: 2020-05-28

Student på Handelshögskolan utsedd till Global Swede

NYHET Javier Jo Mai, student på masterprogrammet i finansiering, är utsedd till Umeå universitets Global Swede 2020. Torsdagen den 28 maj arrangerade Utrikesdepartementet, i samarbete med Svenska institutet en digital diplomeringsceremoni för utmärkelsen. Javier fick ta emot diplom av vice rektor Heidi Hansson på plats i Umeå.

Text: Jessica Bergström Grahn

Det är Svenska Institutet som på uppdrag av Utrikesdepartementet, för tionde året i rad, bjuder in Sveriges lärosäten att nominera en student från ett land utanför EU/EES till Global Swede. Under ceremonin uppmärksammas utländska studenter som har utmärkt sig inom områden kopplade till innovation och entreprenörskap och visat sig vara goda representanter för både Sverige och det egna landet.

Javier Jo Mai kommer från Guatemala och läser sin sista termin på Handelshögskolan.

– Den här utmärkelsen betyder mycket för mig. Jag får vara en ambassadör för Umeå universitet och Sverige och med en koppling till Guatemala. I den här världen behöver vi vara mer förenade, vi är alla beroende av varandra, säger Javier Jo Mai.

Global Swede är en del av arbetet med att bygga långsiktiga relationer med internationella studenter i Sverige.

– Javier har drivit viktiga frågor för internationella studenter i Umeå samt ordnat aktiviteter för att stärka gemenskapen bland studenterna. Han är en god ambassadör för både Umeå universitet och Sverige, säger Heidi Hansson, vice rektor vid Umeå universitet.

På den digitala ceremonin deltog, förutom Javier Jo Mai och vice rektor Heidi Hansson, utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor Anna Hallberg och Svenska institutets generaldirektör Madeleine Sjöstedt samt studenter och representanter från andra svenska lärosäten.

Läs ett reportage om Javier här.

För frågor

kontakta Ingrid Svensson, enhetschef International Office eller