Publicerad: 2022-08-18

Student-VM guld till elitidrottsstudent Jonatan Gustafsson

NYHET Under dagarna 17-21 augusti arrangeras Student-VM i orientering i Schweiz. Elitidrottsstudent Jonatan Gustafsson inledde mästerskapet starkt och vann guld i sprint. Dagen efter vann Gustafsson silver tillsammans med sitt lag i sprintstafetten.

UPPDATERAD: 2022-08-23

Dubbla karriärer

Jonatan Gustafsson är antagen vid Orienteringens kompetenscentrum (OKC) vid Idrottshögskolan. Han satsar på Dubbla Karriärer genom att kombinera studier vid Jägmästarprogrammet med en elitidrottssatsning i orientering. Nu befinner sig Umeå studenten i Schweiz för att delta i Student-VM i orientering.

Redan i den inledande sprinttävlingen visade elitidrottsstudent Gustafsson framfötterna.

- Jag hade en fin framförhållning och gjorde bra vägval. Skönt att det räckte till guld, säger Jonatan till Svenska orienteringsförbundet.

Redan dagen därpå var det dags för nya medaljer. Gustafsson tog silver på sprintstafetten tillsammans med Vilma von Krusenstierna, Agust Mollén och Tilda Östberg.

Idrottshögskolan önskar elitidrottsstudent Jonatan Gustafsson fortsatt lycka till i mästerskapet!

Student-VM

Sverige ställer upp med sex damer och sex herrar i mästerskapet. Alla löpare måste vara under 25 år och student för att få d. På tävlingsprogrammet står individuell sprint, långdistans, sprintstafett, medeldistans samt stafett.

Länk till arrangörens hemsida: https://wucorienteering2022.ch