Publicerad: 2024-02-07 Uppdaterad: 2024-02-26, 17:19

Studenthälsans workshops för studenter - vårterminen 2024

NYHET Studenthälsan presenterar vårens workshops för studenter: Dans för hälsa! Sluta skjuta upp! Våga tala! Alla workshops är gratis och genomförs på campus Umeå universitet.

Att plugga på universitetet är både roligt och utvecklande, men kan också vara krävande på många sätt, berättar Jonas Lundberg som är verksamhetschef hos Studenthälsan.

De workshops som Studenthälsan arrangerar innehåller tips och strategier för ett mer hållbart studieliv för att studenter ska kunna må så bra som möjligt under sin studietid.

Dans för hälsa!

I nästa vecka, på tisdag den 13 februari, erbjuds studenter att prova på Dans för hälsa!". Denna workshop är en del av Hälsa på campus.

Dans för hälsa är en forskningsbaserad metod för att stärka studenters psykiska och fysiska hälsa, berättar Sara Rotter, kurator hos Studenthälsan.

I den kravlösa dansen kan studenter lära sig att hitta tillbaka till lusten och glädjen att röra på sig på ett sätt som känns bra, utan krav på prestation om att det måste se ut på ett visst sätt. Workshopen leds av Sofia Johansson som är instruktör i dans för hälsa. Sara Rotter fortsätter:
- Dans för hälsa har varit en mycket uppskattad workshop. I höstas blev den fullsatt, med studenter på kölista. Eftersom det fortfarande finns platser kvar till denna workshop så är studenter välkomna att anmäla sig.

Sluta skjuta upp!

En återkommande workshop under vårterminen som Studenthälsan erbjuder heter "Sluta skjuta upp". Den riktar sig till studenter som vill få knep och tips som gör det lättare att få studierna gjorda. I workshopen får du som student konkreta tips och verktyg samt möjlighet till individuell coachning från Studenthälsan i syfte att komma igång med de tips och verktyg du lärt dig. Workshopen håller Studenthälsan varje tisdag, från den 16 januari till den 19 mars, mellan klockan 09:00-10.00 i Universitetsbibliotektet.

Våga tala

Det är vanligt att studenter kan känna att det är väldigt jobbigt att tala inför andra till exempel på seminarium och känner sig nervös eller ångestfylld inför muntliga presentationer. Studenthälsan erbjuder workshop i "Våga tala" i form av ett nytt koncept med återkommande gruppträffar under vårterminen med start tisdag den 19 mars.

Vi vet att det finns många studenter som har talängslan men som också har svårt att delta i flera gruppträffar eftersom det inte passar in i deras schema, berättar Malin Jonsson, psykolog hos Studenthälsan.

Studenthälsans workshop "Våga tala" genomförs i en mer komprimerad form som förhoppningsvis ska passa studenter. Den första träffen har fokus på grundläggande teori och verktyg och den andra träffen går ut mer på att få öva på att tala inför andra i en mindre och stöttande grupp.

Anmälan till Studenthälsans workshops

Mer information om aktuella workshops för vårterminen 2024 hittar du i Studenthälsans kalendarium på studentwebben. Där hittar du också information om hur du ska göra anmälan och sista datum för anmälan. Om du vill ladda ner Studenthälsans PDF som innehåller information om vårens aktiviteter för studenter kan du klicka på länken Studenthälsans PDF.

Mer information om Studenthälsans stöd till studenter

Studenthälsan finns för alla studenter vid Umeå Universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå. Du kan vända dig till Studenthälsan om du har frågor om exempelvis stress, prestationsångest, nedstämdhet, relationer, sömn, alkoholvanor eller annat som rör din hälsa eller studiesituation. Du kan få stödsamtal via fysiskt besök, telefon eller videobesök. Studenthälsan erbjuder också gratis testning för klamydia, gonorré och hiv.

Hos Studenthälsan arbetar kuratorer, psykologer, sjuksköterskor, fysioterapeut och folkhälsovetare. Studenthälsan har sekretess och alla tjänster är kostnadsfria.

Besök eller kontakta Studenthälsan

Du är välkommen att kontakta Studenthälsan via telefon eller besöka Studenthälsan på drop-in till samtalsbehandlare och sjuksköterska. På drop-in till samtalsbehandlare kan du få kortare rådgivning. Du kan också boka in tid för stödsamtal. På drop-in till sjuksköterska kan du testa dig gratis för klamydia, gonorré och hiv. Du kan också få kortare rådgivning gällande din fysiska hälsa.

Måndag den 5 februari och måndag den 12 februari kl. 12.00-14.30 har Studenthälsan "Klamydiamåndag" vilket innebär utökade drop-in tider för testning av könssjukdomar. Ibland ger könssjukdomar inte några symptom.
- Det enda sättet att veta om du är smittad är att testa dig, berättar Annika Enmark och Ann-Kristin Sandström, båda sjuksköterskor hos Studenthälsan.

Besök eller kontakta Studenthälsan: läs mer på Studenthälsans webbsida

Hitta till Studenthälsans drop-in: Infocenter, campus Umeå Universitet.

Mer information om Studenthälsan: Studenthälsans webbsida