Publicerad: 2023-08-30 Uppdaterad: 2023-08-31, 08:14

Studenthälsan presenterar höstens föreläsningar och workshops för studenter

NYHET Studenthälsan har släppt höstens utbud av föreläsningar och workshops för studenter. Alla aktiviteter är gratis och genomförs på campus eller digitalt.

Att plugga på universitetet är både roligt och utvecklande, men kan också
vara krävande på många sätt, berättar Jonas Lundberg, verksamhetschef vid Studenthälsan. Många av våra föreläsningar och workshops innehåller tips och strategier för ett mer hållbart studieliv för att studenter ska kunna må så bra som möjligt under sin studietid.

Redan i nästa vecka, torsdag den 7 september, ger Studenthälsan en föreläsning om "Hållbart studieliv - må bra som student". Föreläsningen riktar sig främst till nya studenter och ingår som en del i välkomstmässan. Under föreläsningen ger Joakim Abrahamsson, psykolog hos Studenthälsan, konkreta tips om allt från relationer till vad som egentligen fungerar för att bygga självkänsla.

Den 13 september kan du under ledning av instruktör prova på "Dans för hälsa" som är en av aktiviteterna under Hälsa på campus. I den kravlösa dansen kan du lära dig att hitta lust och glädje att röra på dig på ett sätt som känns bra, utan krav på prestation om att det måste se ut på ett visst sätt.

"Sluta skjuta upp" är en återkommande workshop under hösten som riktar sig till studenter som vill få knep och tips som gör det lättare att få studierna gjorda. I workshopen får du som student konkreta tips och verktyg samt möjlighet till individuell coachning från Studenthälsan i syfte att komma igång med de tips och verktyg du lärt dig.

För studenter som tycker det är väldigt jobbigt att tala inför andra till
exempel på seminarium och känner sig nervös eller ångestfylld inför muntliga presentationer, erbjuder Studenthälsan workshop i "Våga tala" i form av ett nytt koncept.

Vi har upptäckt att det finns många studenter som har talängslan men som också har svårt att delta i flera gruppträffar eftersom det inte passar in i deras schema, berättar Malin Jonsson som är psykolog vid Studenthälsan. Flera studenter har också sagt att det blivit hjälpta redan efter första träffen. Vi provar därför att erbjuda "Våga tala" i en mer komprimerad form som vi hoppas ska nå ut till- och passa fler studenter. Den första träffen har fokus på teori och verktyg och den andra träffen går ut mer på att få öva på att tala inför andra i en mindre och stöttande grupp.

För de internationella studenterna och studenter som kommer att uppleva sin första vinter i Umeå så erbjuder Studenthälsan föreläsningen "Dark and cold - how to maintain your health during winter in Umeå". Föreläsningen, som ges på engelska, brukar vara mycket uppskattad av studenterna berättar Annika Enmark, sjuksköterska hos Studenthälsan. Många internationella studenter känner oro för att vintern i Umeå ska bli lång, kylig och mörk med lite dagsljus. I denna föreläsning får studenterna goda råd hur de kan klara vintern på bästa sätt och samtidigt må bra bra.

Studenter som vill få individuell rådgivning för en god arbetsteknik för studier vid bildskärm, kan boka tid hos Studenthälsans fysioterapeut.

För mer information och anmälan

I Studenthälsans kalender finns mer information om alla föreläsningar och workshops med uppgifter om datum och tider samt hur du ska göra för att anmäla dig.

Du kan också ladda ner en PDF med Studenthälsans aktiviteter för hösten.

Besök eller kontakta Studenthälsan

Studenthälsan finns för alla studenter vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå. Du som är student är välkommen att besöka eller kontakta Studenthälsan för stöd och rådgivning. För mer information om aktuella kontaktvägar, tider för drop-in och telefonrådgivning, läs mer på Studenthälsans webbsidor.

Klamydiamåndag - utökade öppettider för testning

Måndag den 4 september är det "Klamydiamåndag" hos Studenthälsan. Då har Studenthälsan utökade drop-in tider för testning av könssjukdomar.

Ibland ger könssjukdomar inte några symptom. Det enda sättet att veta om du är smittad är att testa dig berättar Annika Enmark och Ann-Kristin Sandström, sjuksköterskor hos Studenthälsan. Du som är student kan testa dig gratis för klamydia, gonorré och hiv på drop-in till Studenthälsans sjuksköterskor. Du kan också få gratis kondomer.

Öppettider drop-in måndag den 4 September: kl. 10:00-13:30