Publicerad: 2021-09-16

Studenthälsans program hösten 2021

NYHET Studenthälsan presenterar ett intressant program för hösten 2021. Du som är student kan ta del av föreläsningar, grupper och workshops. Alla aktiviteter är gratis.

Text: Jeanette Lundberg

Studenthälsans föreläsningar, grupper och workshops

Du som är student är välkommen att delta i Studenthälsans föreläsningar, grupper och workshops! Alla aktiviteter är gratis. Majoriteten av aktiviteterna sker digitalt.

"Det finns något för alla"
Studenthälsans program erbjuder något för alla studenter säger Annika Enmark, sjuksköterska hos Studenthälsan.

- I programmet finns en bredd av föreläsningar, grupper och workshops. Vi tror att variationen av olika teman kan locka studenterna. De studenter som deltar kommer att få användbara tips och strategier som kan vara hjälpsamt för att bibehålla en så god hälsa som möjligt under studietiden.

Annika Enmark vill förutom föreläsningarna särskilt lyfta de grupper som Studenthälsan erbjuder.

- Det finns grupper för studenter som vill få hjälp att hantera sin stress eller oro och ångest. För studenter som upplever talängslan så erbjuds grupp i Våga tala. Studenter som vill få ergonomiska råd för studier vid bildskärm, kan boka tid för individuell rådgivning hos Studenthälsans fysioterapeut.

Studenthälsans digitala öppna lunchföreläsningar

Nytt för hösten är att Studenthälsan erbjuder öppna lunchföreläsningar. Du behöver inte anmäla dig till lunchföreläsningarna som sker digitalt i Zoom.

"Lättillgängligt konceptet för att förebygga psykisk ohälsa"
Konceptet att ha öppna lunchföreläsningar ska kunna passa många studenter säger Malin Jonsson, psykolog hos Studenthälsan.

- Vår förhoppning är att föreläsningarna ska vara lättillgängliga, kunna förebygga psykisk ohälsa och underlätta för studenterna att söka stöd i tid.

Föreläsningarna handlar om teman som:

• Stress och återhämtning
  • Om känslor
  • Sömnsvårigheter
  • Dark and cold – How to maintain your health during
  • Nedstämdhet och ångest
  • Prokrastinering, uppskjutande beteende
  • Om självkritik och prestationsångest

Mer information om Studenthälsans program och hur du anmäler dig

Information om hur du anmäler dig hittar du i Studenthälsans kalender

Studenthälsans program i sin helhet

Besök eller kontakta Studenthälsan

På grund av smittspridningen av covid-19 kan du just nu bara få Studenthälsans stöd via telefon. I normala fall har Studenthälsan drop-in till samtalsbehandlare eller sjuksköterska och erbjuder erbjuder gratis testning för klamydia, gonorré och hiv.

Du kan vända dig till Studenthälsan om du känner dig stressad, orolig, nedstämd eller om har frågor kring relationer. Det kan också handla om dina alkohol- eller tobaksvanor, att du har svårt att sova eller annat som rör din hälsa.

Studenthälsan har telefontider måndag – fredag under terminstid. Vill du boka tid för samtal kan du göra det på våra telefontider. Telefonnummer är: 090-786 51 00.

Hos Studenthälsan arbetar kuratorer, sjuksköterskor, fysioterapeut, psykolog och folkhälsovetare och alla har tystnadsplikt.

Läs mer på Studenthälsans webb