Publicerad: 2021-06-15

Studera utomlands vårterminen 2022

NYHET Nu kan du söka utbytesstudier i Indien, Japan, Kanada, Kina, Mexiko, Sydkorea eller USA för studier vårterminen 2022. Lär känna ett land, dess kultur och få vänner för livet. Utmana dig själv och få ovärderliga kunskaper och erfarenheter.

Text: Jessica Bergström Grahn

Till vårterminen 2022 utlyser vi nu resterande utbytesplatser till länder utanför Europa som studenter på hela Umeå universitet kan söka. I skrivandes stund har vi 54 platser fördelat på 16 universitet i 7 länder.

– Genom ett utbyte kan du både bredda och fördjupa din utbildning. Att resa iväg och uppleva en annan kultur är både roligt, berikande och lärorikt. Det är också en merit för framtida karriär, säger Alexandra Lindén, internationell koordinator på International Office.

Många studenter vid Umeå universitet tar chansen att åka på utbyte. En av dessa är Aurora Engfeldt.

– Du gör dig själv en av ditt livs största tjänster genom att åka på utbyte. Det är en liten investering i relation till hur mycket kunskap och livserfarenhet du får tillbaka, säger Aurora Engfeldt, alumn vid Arkitekthögskolan som åkte på utbyte till Hokkaido University i Sapporo, Japan.

Med rådande världsläge kan det kanske kännas tveksamt att åka på utbytesstudier, säger Alexandra Lindén på International Office.
– De som varit iväg nu ångrar sig inte, tvärtom vittnar dessa om att upplevelsen gett dem ovärderliga erfarenheter.

Sista dag för att söka de platser som finns kvar för utbytesstudier utanför Europa vårterminen 2022 är den 13 september, 2021.

Läs mer om utbytesstudier utanför Europa och hur du ansöker.

Kontakta International Office om du har frågor om att åka som utbytesstudent till länder utanför Europa.

E-post: outgoing.io@umu.se