Publicerad: 2021-12-19

Studera vid norra polcirkeln läsåret 2022/2023

NYHET Nu kan du söka utbytesstudier i norra Kanada och USA eller de nordliga delarna av Island, Färöarna, Grönland, Norge, Danmark, Finland eller Ryssland. Genom utbytesprogrammet north2north lär du känna ett nytt land, dess kultur och får vänner för livet.

Text: Jessica Bergström Grahn

Senast den 16 januari kan du ansöka om utbytesstudier vid norra polcirkeln för läsåret 2022/2023. Utbytesprogrammet north2north är ett nätverk inom University of the Arctic. Genom utbytesprogrammet kan du åka till ett antal universitet, som också ingår i nätverket, i de nordliga regionerna av Island, Färöarna, Grönland, Norge, Danmark, Finland, USA, Kanada och Ryssland.

”Som utbytesstudent inom north2north kommer du att lära dig saker om dig själv, andra platser och kulturer men även om din egen region – norr! Ta chansen att förbättra dina kunskaper om arktiska frågor genom att läsa kurser vid ett annat lärosäte inom UArctic. Det finns även chans till stipendium”, säger Alexandra Lindén, internationell koordinator vid Umeå universitet.

Studier i Kanada utan höga terminsavgifter

Många studenter vid Umeå universitet tar chansen att åka på utbyte. En av de studenter som just nu är på utbytesstudier via north2north är Dan Skymningssol som studerar vid Memorial University of Newfoundland i Kanada.

"Jag har varit i Kanada tidigare och har sen dess velat studera här! Utbytesstudierna gav åtkomst till att studera i Kanada utan att behöva betala höga terminsavgifter. De ger också möjlighet till personlig utveckling. Ifall man tar flera kurser efter varandra i Sverige så är det lätt att det blir slentrian i det, när man väl lärt sig hur saker fungerar. Då stannar utvecklingen av. Att studera utomlands ger nya intryck och sätt att göra saker på, vilket gör att saker kan kännas intressanta igen", menar Dan Skymningssol, student på Högskoleprogrammet i naturguidning. Läs hela intervjun med Dan Skymningssol.

Informationsträffar och drop-in i december och januari

Är du nyfiken att veta mer om utbytesstudier inom north2north så bjuder International Office in till två drop-in-tillfällen i Zoom, ett den 21 december och ett den 11 januari. Båda hålls under lunchtid, kl. 12-13. Då får du veta mer om utbytesstudier via north2north och kan också få hjälp med din ansökan. Du hittar information om tillfällena i kalendariet på studentwebben eller direkt via webbsidan nedan.

Sista dag att söka utbytesstudier via north2north för läsåret 2022/2023 är den 16 januari 2022.

Läs mer om utbytesstudier vid norra polcirkeln på studentwebben.

Du kan alltid kontakta International Office (via e-post) om du har frågor om att åka som utbytesstudent.