Publicerad: 2021-03-16

Svensk snowboard sticker ut med sitt mentala arbete

NYHET Marius Sommer, lektor i idrottspsykologi vid Institutionen för psykologi och forskare inom Idrottshögskolans nätverk, är idrottspsykologisk rådgivare till det svenska snowboardlandslaget.

Enligt Jocke Hammar, förbundskapten för det Svenska snowboardlandslaget, är Marius Sommer en nyckelperson i det konkretiserade målsättningsarbete som ligger bakom vinterns pallplatser för de svenska snowboardlandslagsåkarna.

Redan 2014 agerade Marius Sommer mental coach åt snowboardåkarna under deras debut i OS. Därefter använde sig landslaget ett par år av Sveriges olympiska kommittés (SOK:s) mentala rådgivare innan Marius återigen anlitades efter OS 2018.

Marius Sommer är lektor i idrottspsykologi vid Umeå universitet och forskar bland annat om motivation och målsättning. Sommer har själv en bakgrund som norsk landslagsåkare i snowboard och har en stor förståelse för sporten.

– Att tävla handlar om att kunna leverera ditt bästa åk – när det gäller. Därför jobbar vi mycket med prestationspsykologiska färdigheter som till exempel att hantera stress och anspänning. Hur gör jag om jag leder inför sista finalåket, hur förhåller jag mig till den verkligheten och till mina tankar i situationen? Det är sådana saker som jag kan bidra med, utifrån idrottspsykologi, säger Marius Sommer i en artikel i Dagens nyheter (210316).

Marius Sommer ingår i Idrottshögskolans prestationsteam, ett team som stödjer elitidrottsstudenter med RIU-avtal i deras prestation- och personliga utveckling. Marius roll i teamet är att vara verksam som mental rådgivare åt Umeå universitets elitidrottsstudenter.

Läs hela artikeln: ”Nytt tankesätt ska ge svenska snowboardmedaljer: Behövs en medvetenhet” i DN 210316.