Publicerad: 2023-08-28

SVT: Falska videoklipp vill skada västs stöd till Ukraina

NYHET Fejkade klipp visar upp hur ukrainare lever det goda livet i Odessa trots att kriget fortfarande härjar i landet. SVT har pratat med Moa Eriksson Krutrök vid Umeå universitet, som forskar om sociala medieanvändning under Ukrainakriget.

På sociala medier går sprids det klipp med miljontals visningar som påstås visa upp festande ukrainare som knappt verkar påverkade av stridigheterna som pågår. Men faktagranskare har kunnat visa på hur klippen i själva verket spelats in i andra länder och med syftet att underminera Ukrainas behov av stöd från omvärlden. Framförallt har klipp spridits av ett anonymt konto på plattformen X som öppet stödjer Donald Trump.

Många republikaner är emot de bidragspaket som President Biden står bakom. Demokrater och republikaner är splittrade i frågan.

– Syftet kan då absolut vara att spä på splittringen genom att sprida den här typen av klipp. Material som pekar ut ukrainarna som lögnare och tar amerikanernas pengar, kan så klart vara gynnsamt för den amerikanska högern, säger Moa Eriksson Krutrök vid Umeå universitet, som forskar om sociala medieanvändning under Ukrainakriget.

Se hela inslaget och läs artikeln

Moa Eriksson Krutrök