Publicerad: 2021-08-31

Tandforskare I Umeå prisas internationellt

NYHET Ingegerd Johansson, senior professor vid Institutionen för odontologi, belönas av det internationella tandforskningssällskapet IADR med priset William H. Bowen Research in Dental Caries Award 2021.

Text: Ola Nilsson

”Johansson är känd för sina innovativa studier som kopplar näring till tandkaries och för sitt banbrytande arbete med spädbarns mikrobiota och spädbarnsnäring. Hon har presenterat många artiklar om näring och tandkaries vid IADR och andra vetenskapliga möten och har författat och medförfattat mer än 300 vetenskapliga publikationer”, skriver International Association for Dental Research, IADR, i motiveringen till priset William H. Bowen Research in Dental Caries Award som delades ut vid organisationens årskonferens i Boston.

Ingegerd Johansson har fått flera prestigefyllda utmärkelser tidigare, bland annat Thuréuspriset i kariologi och Millerpriset som delas ut av Tandläkarförbundet. Hon har även varit vetenskaplig rådgivare till Livsmedelsverket, ordförande och expert i flera kommittéer i Vetenskapsrådet och Sveriges Kommuner och Regioner samt styrelseledamot i Sveriges Tandläkarförbund.