Publicerad: 2022-10-24

Tidigare rektor Sigbrit Franke har gått bort

NYHET Sigbrit Franke var under åren 1992 till 1998 en uppskattad rektor vid Umeå universitet. – Sigbrit Franke har betytt väldigt mycket för Umeå universitets utveckling och vi har henne att tacka för mycket, säger rektor Hans Adolfsson.

Sigbrit Franke var under åren 1992 till 1998 en uppskattad rektor vid Umeå universitet och senare även Sveriges första kvinnliga universitetskansler och chef för Högskoleverket. Sigbritt Franke bidrog aktivt till att skapa system för utvärderingar och kvalitetssäkring och deltog i många utredningar samt hjälpte till att öka studenternas insyn och deltagande i lärosätenas beslut. Sigbrit Franke blev 80 år.

– Sigbrit Franke har betytt väldigt mycket för Umeå universitets utveckling och vi har henne att tacka för mycket. Det är med stor sorg vi har mottagit beskedet om Sigbrit Frankes bortgång och våra tankar går idag till de anhöriga, säger rektor Hans Adolfsson.

Samtliga flaggor på campus i Umeå sänks idag till halv stång.