Publicerad: 2020-10-21

Topplistade AI-bolag bygger på forskning vid Umeå universitet

NYHET Algoryx, Infobaleen, Prediktera och Shimmercat, alla med stark koppling till forskning vid Umeå universitet, rankas bland de främsta inom AI i Sverige.

Text: Mikael Hansson

Rankningen har gjorts som en del av Swedish AI startup landscape map, sammanställd av organisationerna AI Sweden, Ignite Sweden och RISE. Kartan är en del av ett pågående europeiskt initiativ för att lyfta fram några av de mest lovande startup-bolagen inom AI i varje land.

– Vi tror att nystartade företag kommer att göra stor skillnad när det gäller att påskynda det svenska AI-ekosystemet och genom denna kartläggning vill vi stödja tillväxten av AI-startups, säger Katarina Fégeant, projektledare på AI Sweden.

Stark koppling till Umeå universitet

Alla fyra startup-bolagen från Umeå har en nära koppling till forskning vid Umeå universitet.

• Algoryx grundades 2007 av fyra forskare vid Umeå universitet. Tillsammans kombinerade de omfattande kompetens inom beräkningsfysik, matematik, datorgrafik och datavetenskap.
  • Infobaleen har, på forskning vid Umeå universitet, utvecklat en AI-driven plattform som omvandlar transaktionsdata till insikter om kunder och deras beteenden.
  • Prediktera har sina rötter i multivariat dataanalysforskning vid Umeå universitet och företaget Umbio, en avknoppning från universitetet.
  • ShimmerCat är ett startupföretag grundat av forskare från Umeå universitet. Företaget har tagit fram en lösning för e-handelsbranschen som innebär snabbare laddningstider för webbsidor.

Viktig roll för innovation

Startups har, enligt organisationerna bakom AI-kartan, en viktig roll för att skapa innovation och tillväxt, särskilt inom AI. Det är därför AI Sweden, Ignite Sweden och RISE undersöker Sverige för att hitta de bästa AI-startups som kan hjälpa till att påskynda och bidra till tillämpningen av AI i Sverige.

Att finnas med på kartan ger en kvalitetsstämpel för nystartade företag, vilket ger viktig information och vägledning för innovationsekosystemet, investerare, myndigheter och den akademiska världen som därmed kan bidra till att öppna dörrar för AI-startups.