Publicerad: 2023-11-07

Trettio år som forskarutbildningsämne

NYHET Den 27 oktober firade vi att medie- och kommunikationsvetenskap funnits i 30 år som eget forskarutbildningssämne vid Umeå universitet! För att uppmärksamma högtidstillfället arrangerades ett symposium där MKV-ämnets framväxt och framtid diskuterades tillsammans med inbjudna gäster på plats och online.

Oktober 1993 var en viktig månad i forskarutbildningsämnet medie- och kommunikationsvetenskaps nu 30-åriga historia. Då startade MKV som forskarutbildningsämne upp och i samma veva fick ämnet sin förste professor Olle Findahl installerad. Därefter har flertalet doktorander disputerat och många olika forskare varit verksamma vid institutionen. Under 2022 fick ämnet sin fjärde professor i ordningen installerad, nuvarande ämnesansvarig Annika Egan Sjölander.

För att fira jubileet hölls ett symposium där inbjudna gäster och medarbetare från ämnet deltog. Christer Nordlund, dekan vid Humanistiska fakulteten, Peter Henning, prefekt vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper och Annika Egan Sjölander, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, inledde dagen med att hälsa alla deltagare varmt välkomna. Sedan tog Annika vid och talade om ämnets historia, framväxt och möjliga framtid.

Ordföranden i Föreningen för svensk medie- och kommunikationsvetenskap (FSMK), Göran Bolin, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns Högskola var näste inbjudna talare och höll ett längre anförande under rubriken: “Media and Communication Studies Coming of Age: Education and Research in a Continuously Transforming Media Society”. Efter Görans presentation och lunchpaus följde reflektioner kring ämnet idag och i framtiden. Den inbjudna panelen bestod av Anette Hill, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Jönköpings Universitet; Kristina Riegert, professor i journalistik vid Södertörns Högskola; Torbjörn Rolandsson, universitetslektor vid Linnéuniversitetet (tillika UmU alumn) och Mikaela Wikström, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap och tillhörande den Arktiska forskarskolan vid Umeå universitet. Alla panelister delade generöst med sig av erfarenheter som seniora och juniora forskare och reste centrala frågor för framtidens MKV.

En dag fylld med intressanta föreläsningar avslutades sedan lämpligt nog med tårta tillsammans med övriga Kultmedkollegor!