Publicerad: 2020-09-16

Två verk av Anders Lind vid klassisk musikfestival i Slovenien

NYHET Anders Lind, tonsättare och konstnärlig lektor vid Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet, medverkar med två verk vid Festival Maribor 2020, som pågår mellan 17-26 september i Maribor, Slovenien.

Text: Per Melander

Ett av verken är den interaktiva ljudkonstutställningen LINES, som premiärvisades på Västerbottens Museum 2016 och som sedan dess ställts ut i bland annat Seoul, Berlin och Reykjavik. Med verket LINES utforskar Anders Lind linjer som musikaliska instrument.

Linjer på väggar, golv och hängandes i tak i kombination med sensorer och elektronik bildar tre unika musikinstrument. Inga musikaliska förkunskaper krävs, samtidigt som den redan invigde musikskaparen eller musikern hittar nya utmaningar och möjligheter med instrumenten.

LINES är medverkandekonst som med fördel utforskas i grupp, men som även kan upplevas på egen hand. Ambitionen är att med verket skapa en plattform som möjliggör nya former för musikaliskt samspel, ett utforskande av nya konstnärliga uttryck samt ger upplevelser som inspirerar och berör

Mobiltelefonorkester

Det andra verket är ett beställningsverk för Slovenian Philharmonic String Orchestra, mobiltelefonorkester och analoga synthar. Verket betitlas VOLTAGE CONTROLLED STRING ORCHESTRA och får sitt uruppförande den 25 september i Maribor, med Lind själv bakom analoga synthar och ett fyrtiotal musikstudenter som mobiltelefonorkester.

Plattformen Mobilephoneorchestra.com som utvecklats av Lind i samarbete med grafiska designern Håkan Gustafson och programmeraren Björn Yttergren möjliggör det musikaliska samspelet mellan mobiltelefonorkestern och stråkorkestern.

Anders Lind har tidigare presenterat sitt arbete med mobiltelefonorkester-plattformen vid exempelvis konferenserna NIME i Blacksburg, Virginia 2018 och Ircam Forum Workshops i Paris 2019.

Båda verken har koppling till Linds forskning på konstnärlig grund, vid institutionen för estetiska ämnen. Anders Linds forskning gränsar generellt till fält som: Participatory art och (HCI) Human-Computer Interaction och mer specifikt till fält som: Animated Music Notation, (NIME) New Interfaces for Musical Expression och Audience Participation.