Publicerad: 2023-10-12 Uppdaterad: 2023-10-18, 12:43

UCMR seminarium: Fabrice Laurent

NYHET Inom ramen för UCMR Seminars ger INRAE forskningschef Fabrice Laurent en föreläsning 16 oktober. Titeln är "Cryptosporidios, ett hot mot människors och djurs hälsa: nya perspektiv för bekämpningsmetoder".

Tid: Torsdag 26 oktober klockan 13:00-14:00
Plats: Stora hörsalen, KBC

Fabrice Laurent, INRAE Research Director, Deputy Head of Animal Health Division, INRAE-University of Tours, Infectiology and Public Health joint research Unit, Frankrike

Kryptosporidios är akuta gastrointestinala infektioner hos immunförsvagade personer och små barn och sjukdomen förvärras av undernäring. Sjukdom på grund av Cryptosporidium parvum-infektion drabbar också boskap, vilket leder till betydande ekonomiska förluster för jordbrukare och en källa till förorening för människor.

Mottagligheten för infektion är nära relaterad till värdens immunstatus och därför måste strategier som stärker immuniteten övervägas. I avsaknad av tillgängligt vaccin och trots diarrésymtomens svårighetsgrad är endast få behandlingar tillgängliga och deras effektivitet behöver förbättras, särskilt hos personer med nedsatt eller omoget immunsystem.

För att berika den terapeutiska antiparasitiska arsenalen är en satsning på sökande efter nya föreningar/målpar absolut nödvändig. Denna kunskap kommer också att ge en bättre förståelse för de resistensmekanismer som kan uppstå från den utbredda användningen av läkemedel för att behandla humana och veterinära kliniska fall.

Förutom en allmän introduktion om sjukdomen, fysiopatologi och immunsvar kommer min presentation att fokusera på våra senaste forskningsprogram som söker efter nya högeffektiva anticryptosporidium-molekyler.

​Om Fabrice Laurent:

Läs mer om Fabrice Laurent

För mer information, kontakta värd: