Publicerad: 2014-10-09

Umeå är Sveriges bästa platsmarknadsförare

NYHET Umeå har utsetts till Sveriges främsta platsmarknadsförare – Placebrander of the year 2014. Staden får priset för den lyckade kampanjen Caught by Umeå – en uppmärksammad Europaturné med Umeå universitet som medarrangör.

– Vilken grej, jag tycker att det är jättekul att en så pass annorlunda satsning tar hem priset. Det är viktigt att minnas att Umeå och Umeå universitet är rätt okända begrepp söder om Skåne, och att med buller och bång dra ut på en Europaturné och handgripligen träffa våra målgrupper kändes helt rätt, säger Umeå universitets projektledare Jonas Ericson.

Europaturnén, som inledde kulturhuvudstadsåret 2014, svepte hösten 2013 igenom de sju europeiska städerna Köpenhamn, Warszawa, London, Amsterdam, Paris, Barcelona och Hamburg. Med på turnén var en uppblåsbar eventhubb och en samisk tentipi – ett stort tält – där besökarna bland annat bjöds på matupplevelser, musikframträdanden, konstvernissage, samiska inspiratörer och skulptering i is från Torneälven.

Omkring 70 miljoner människor hörde talas om Umeå tack vare turnén, som också ledde till 55 000 personliga möten. Umeå universitet, som framförallt siktade på att nå studenter, alumner och samarbetspartners, lyckades över all förväntan.

Jonas Ericson– Mottagandet var otroligt positivt. Bara i London, Amsterdam och Paris besökte minst 15 000 personer ”hubben”, och de var väldigt nyfikna på Umeå universitet. En del var sugna på att komma hit och plugga eller jobba, andra ville få kontakt med gamla kursare eller bara höra mer om livet i norra Europa, säger Jonas Ericson.

Han driver till vardags Kultur på campus, som också medverkade och bjöd besökarna på artister och musik från Umeå under turnén. Andra som följde med var bland annat Centrum för samisk forskning, Designhögskolan, Arkitekthögskolan, Handelshögskolan, Psykologisk salong, Estetiska ämnen och Kulturentreprenörsprogrammet.

Europaturnén Caught by Umeå var ett samarbete mellan Umeå2014, Umeå kommun, Visit Sweden, Umeå universitet och ett flertal andra aktörer.

Mer information:

Placebrander of the YearUmeå2014