Publicerad: 2021-08-23

Umeå Sveriges bästa idrottsstad 2021

NYHET Umeå är utsedd till Sveriges bästa idrottsstad 2021 av SVT Sport. Det är tredje gången på fyra år som Umeå får titeln årets idrottsstad i SVT Sports årliga omröstning.

Umeå är staden i norr som har bredden, toppen och profiler i alla möjliga sporter. År 2018 och 2020 vann Umeå priset, årets jurypoäng resulterade i en ny seger och pokalen blir kvar i björkarnas stad även 2021.

”Stora framgångar i förhållande till befolkningen inom både dam- och herridrotten samt en härlig bredd gör Umeå till årets idrottsstad”, så löd motiveringen från SVT:s kommentator Niklas Nord, en av de elva jurymedlemmar som hade Umeå som sin etta.

”Umeå presterar på en otroligt hög nivå. En idrottsaktiv befolkning och en bredd bland idrotter på elitnivå gör Umeå till en självklar vinnare av årets idrottsstad!” skrev jurymedlemmen Karin Martinsson.

Umeå dominant bland Sveriges idrottsstäder

Ulrika Haake, föreståndare Idrottshögskolan, samt Pernilla Eriksson, områdeschef Idrottshögskolan, är glada över att Umeå på nytt får utmärkelsen Sveriges bästa idrottsstad.

– Umeå som stad har en enorm bredd och spets på sin idrottsverksamhet, vilket jag tror bidrar till att Umeå är så dominant bland Sveriges idrottsstäder. Umeå har aktiva som presterar på hög nivå inom många olika idrotter och här finns också ett nära samarbete mellan kommunen, föreningarna, näringslivet och universitetet vilket gör att vi alla tillsammans på ett fint sätt kan bidra till att stärka elitidrottsmiljön i Umeå. Umeå har också många fina idrottsanläggningar som bidrar till att stärka Umeå som idrottsstad. Denna prestigelösa samverkan bidrar till idrottsliga framgångar, säger Ulrika Haake.

På vilket sätt bidrar Idrottshögskolan vid Umeå universitet till att Umeå tar hem denna utmärkelse igen?

– Idrottshögskolan vid Umeå universitet har ett nära samarbete med kommunen och Umeås elitverksamma föreningar. Det handlar om allt från olika samverkansaktiviteter, idrottsutbildningar, forskningsprojekt och på vilket sätt Umeå universitet hjälper elitaktiva i Umeås föreningar att kombinera elitidrott med studier. Idrottshögskolan bidrar till att locka idrottsaktiva att leva, bo, idrotta och studera i Umeå. Umeå universitet är också ett av Sveriges mest framgångsrika Riksidrottsuniversitet, berättar Pernilla Eriksson.

Läs mer om Umeå årets Idrottsstad 2021