Publicerad: 2021-04-12

Umeå universitet deltar i Göteborgs Vetenskapsfestival

NYHET Den 12-18 april sprakar Göteborg av populärvetenskapliga aktiviteter. I två olika digitala föreläsningar, ett riktat till lärare och ett till elever, berättar forskaren Natuschka Lee med kollegor om pollinatörer i vår natur.

Text: Ingrid Söderbergh

Vilka insekter pollinerar vilka växter? Vilka banbrytande upptäckter har hjälpt oss förstå hur det fungerar? Varför är pollinatörerna överhuvudtaget hotade och hur kan forskningen hjälpa till att förbättra deras överlevnadsvillkor på jorden?

Forskarna vet fortfarande inte allt om vilka insekter som pollinerar vilka växter. Men det vi vet är att det har stor betydelse för biologisk mångfald.

Deltagarna får i två olika föreläsningar chans att lyssna till forskaren Natuschka Lee, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet. Hon forskar om biodiversitet, ekologi och livets principer och hur det kan öka våra chanser för att skapa en hållbar och hälsosam existens på jorden.

Lärare kommer få tips till undervisningen där eleverna kan gå ut i skog och mark. Elever får också möta pedagoger från Nobelprismuseet som berättar om hur Nobelpriset belönat kreativa och nytänkande lösningar – det som helt enkelt krävs om vi tror på en positiv utveckling för en hållbar framtid och för att kunna "level up" som är temat för Vetenskapsfestivalen.

Vetenskapsfestivalen äger rum i Göteborg men blir förstås digital och är öppen för alla i Sverige så hundratals lärare och elever deltar i detta online.

Fakta om föreläsningarna:

Tid: onsdag 14 april klockan 13.00-15.00
Titel: Jakten på pollinatörerna
Målgrupp: Lärare för låg- och mellanstadiet

Tid: torsdag 15 april klockan 13.00-14.00
Titel: Jakten på pollinatörer har börjat!
Målgrupp: elever i årskurs 7-9

Om Vetenskapsfestivalen

Göteborg är det geografiska hemmet för Vetenskapsfestivalen. Sedan 1997 skapas ett årligen återkommande populärvetenskapligt evenemang. Festivalen kommunicerar vetenskap på ett lättillgängligt och kreativt sätt och skapar mötesplatser för skola, allmänhet, forskarsamhället och näringslivet.

Läs mer om Vetenskapsfestivalen