Publicerad: 2015-04-02

Umeå universitet rankas bäst i Sverige av internationella studenter

NYHET Umeå universitet rankas som nummer ett i Sverige och på fjärde plats i Europa i enkätundersökningen International Student Barometer (ISB). Enkäten är besvarad av internationella studenter från 209 lärosäten runt om i världen under hösten 2014.

– Det är mycket glädjande att konstatera att våra internationella studenter återigen ger oss ett tydligt kvitto på att vi tar emot dem och tar hand om dem på ett väldigt bra sätt, säger Anders Fällström, prorektor för Umeå universitet.
Det är för fjärde året i rad som Umeå universitet intar förstaplatsen i landet när det gäller hur nöjda de internationella studenterna är. Universitetet får högst genomsnittsbetyg i Sverige och hamnar på fjärde plats i Europa om man ser till samtliga frågor i undersökningen. Dessutom hamnar universitetet på första plats bland de sex medverkande svenska universiteten i samtliga fyra huvudkategorier: lärande, vardagssituation (living), studentsupport och ankomstupplevelse (arrival experience). – För att en utlandsvistelse för en student ska bli riktigt bra krävs inte bara utbildning av högsta kvalitet, utan också att allt praktiskt och socialt runt omkring fungerar väl. Det fina resultatet visar att förvaltningsenheter, bibliotek, institutioner och fakulteter tillsammans gör ett utmärkt jobb, som leder till att vi lyckas bra med alla delar. Det ska vi vara mycket stolta över, säger Anders Fällström.
Vid en jämförelse med alla deltagande lärosäten hamnar Umeå universitet på första plats i Sverige i totalt 23 underkategorier, och på första plats i Europa när det gäller sportanläggningar och mottagande på ankomstdagen. Studenterna var särskilt nöjda med inlärningsstödet, språksupporten, storleken på klasserna, möjligheten att få nya vänner samt IT-supporten.– Utöver att våra medarbetare är väldigt rutinerade, så tror jag nyckeln till vår framgång ligger i vårt fina samarbete inom universitetet och med organisationer utanför. Det ger studenterna stora möjligheter att uppleva allt som Umeå universitet och Umeå som stad kan erbjuda, säger Greg Neely, chef för International Office vid Umeå universitet.
Bland områdena som Umeå universitet behöver förbättra finns möjligheterna till arbetslivserfarenhet och att öppna ett bankkonto.– Även om vi är väldigt nöjda med det här resultatet så arbetar vi förstås kontinuerligt vidare för att förbättra samtliga delar av internationaliseringen och för att hitta nya, innovativa tillvägagångssätt för att höja universitetets internationella profil, säger Greg Neely.De andra svenska lärosätena som deltog i ISB under hösten 2014 är Chalmers tekniska högskola, Högskolan i Jönköping, Karolinska institutet, Linköpings universitet och Linnéuniversitetet.
Detaljerade resultat från ISB hösten 2014
Mer om International Student BarometerISB:s höstundersökning 2014 utvecklades och administrerades av International Graduate Insight Group (i-graduate) – en oberoende prestandamätnings- och forskningsservice – och besvarades av totalt 164 863 utbytesstudenter och andra internationella studenter från 209 lärosäten i 18 länder mellan oktober och december 2014.
För ytterligare information, kontakta gärna:Anders Fällström,prorektor, Umeå universitet
E-post: anders.fallstrom@umu.se

Greg Neely,chef International Office, Umeå universitet