Publicerad: 2010-05-25

Umeå universitets vårpromotion – välkommen att lyssna på föreläsningar

NYHET Alla hälsas välkomna till ceremonin lördag den 29 maj då Umeå universitet firar sina 108 nya doktorer och nio pristagare. Högtidligheterna startar redan under torsdagen med fem föreläsningar samt ett lunchsamtal om lärarollen.

De populärvetenskapliga föreläsningarna spänner över så skilda områden som läkemedelslära i cyberrymden till ifrågasättande om det verkligen ska vara nödvändigt att både forska och undervisa.

Föreläsningarna som hålls av de pedagogiska pristagarna samt Umeå kommuns vetenskapliga pristagare startar klockan 9.15.

Hela programmet och mer information

108 doktorer får vid promotionen ta emot insignierna, hatten/lagerkransen, ringen och diplomet, de yttre tecknen på att de avlagt akademins högsta examen och nu har rätt att bedriva akademisk undervisning. Varje fakultets promotion avslutas med en nyskriven fanfar av professor Torgny Stigbrand.

Ceremonin hålls lördag klockan 13.00 i Aula Nordica.

– Doktorsavhandlingarna är ett stort och viktigt bidrag till universitetets uppdrag att söka, finna och sprida akademisk kunskap. Så många års arbete är också värt att firas. Doktorsgraden är det första steget i den akademiska karriären men lika viktigt är det att doktorsutbildade personer tar plats i företag, myndigheter och organisationer, säger Umeå universitets rektor, Göran Sandberg.

Program och presentation av doktorer och pristagare

Kontaktperson: T.f. ceremonimästare Ejvår Falck Tel: 090-786 55 15 Mobil: 072-233 55 15
E-post: ejvar.falck@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg