Publicerad: 2022-07-13

Umeå400: Umeå i litteraturen

NYHET År 2022 firar Umeå 400år som stad – ett jubileum som firas på olika sätt genomgående under hela året. Umeå universitetet bidrar till firandet med en berättarserie där forskare och historiker presenterar intressanta inblickar i Umeås historia. En av dessa är Annelie Bränström-Öhman, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Text: Jonas vågström

Umeå firar 400år och Umeå universitet hänger med i firandet genom med en berättarserie. Alltsammans tar plats under lunchtid inför publik på campus och direktsänds också på webben.

Umeå i litteraturen

Annelie Bränström-Öhman, professor i litteraturvetenskap, är en av talarna och hennes del i berättarserien är döpt till, och fokuserar på, ”Umeå i litteraturen”. Finns det ens något sådant som kan klassas som typsik Umeå-litteratur? Annelie berättar om den del av litteraturen som gör Umeå begripligt som litterär periferi – och som ofärdig litterär knutpunkt.

Annelie delar serieavsnitt med Martin Hårdstedt, professor i historia inriktad på militär- och politisk nordisk historia. Hans är döpt till "Ofredsåren, dramatiska år i Umeå historia" och behandlar rysshärjningarna i början på 1700-talet, finska kriget 1809 samt hur Umeå berördes av första och andra världskriget. Moderator för samtalen är Per Melander.

Övriga avsnitt i berättarserien hittar ni här