Publicerad: 2019-01-23

Umeåetnolog föreläser under Kunskapsnoden den 24 januari

NYHET Helena Pettersson, docent i etnologi vid Umeå universitet, pratar om kunskap och internationell mobilitet under Kunskapsnoden på Grand Hotel i Stockholm den 24 januari.

Världen blir allt mer global. Den 24 januari genomförs Kunskapsnoden på Grand Hotel i Stockholm, med temat Svensk forskning i ett föränderligt Europa. Helena Pettersson, docent i etnologi, har under tio års tid studerat hur högutbildade flyttar till andra länder och växlar mellan lärosäten, och hur kön och karriär påverkar mobiliteten. Varför väljer svenska forskare att vara rörliga och varför tycker de att det är viktigt? Vad betyder mobiliteten för den enskilda individen, Umeå universitet och Sverige? Hur ser det ut i Europa?

Programmet inleds av vice rektor Dieter Müller och Sverker Olofsson är kvällens moderator.

För mer infromation, kontakta gärna:

Helena Pettersson