Publicerad: 2019-05-25 Uppdaterad: 2019-05-24, 10:11

Umeåforskare till Sveriges unga akademi

NYHET Ronnie Berntsson vid Institutionen för medicinsk kemi och biofysik vid Umeå universitet har valts in som ny ledamot i Sveriges unga akademi. Akademin är ett nationellt forum för yngre, ledande forskare från alla forskningsområden.

Text: Ola Nilsson

Sveriges unga akademi har etablerat sig som en stark röst inom högskolesektorn. Konkreta förslag om tydliga karriärvägar för forskare och en lärosätesturné med karriärseminarier är exempel på framgångsrecept liksom det kontinuerliga arbetet för jämställdhet.

Ledamöterna möts över ämnes- och lärosätesgränser för att lära av varandra och skapa aktiviteter tillsammans. De engagerar sig mycket i utåtriktat arbete och vill nyansera bilden av vem som kan vara forskare. Genom aktiviteter som sommarforskarskola och kortfilmsfestivaler för unga skapas ingångar för att prata om kunskap.

Även inom forskningspolitiska frågor är akademin driven och ofta tidigt ute med workshops och debattartiklar för att främja forskningens villkor, som inför nästa forskningsproposition, jämställdhet i sektorn, öppen vetenskap och den aktuella Styr- och resurstilldelningsutredningen.

Till Sveriges unga akademis webbplats

Ronnie Berntsson