Publicerad: 2020-04-08

Umeåforskares coronasimulering uppmärksammas internationellt

NYHET Förra veckan skickade Umeå universitet ut ett pressmeddelande om professor Frank Dignums internationella forskargrupp som snabbt tagit fram ett simuleringsverktyg för att beslutsfattare ska kunna testa effekterna av olika åtgärder mot coronaepidemin. Modellen har blivit mycket uppmärksammad.

Text: Ingrid Söderbergh

I det hårda arbetet med att begränsa spridningen av viruset kämpar beslutsfattare i många länder med att balansera sina svar på hälsosituationen med samhällets och ekonomins behov. Interaktionerna är komplexa och beroende av sitt sammanhang.

Det nya verktyget kan stödja beslutsfattare att experimentera och utvärdera möjliga insatser mot epidemin och deras kombinerade effekter i en simulerad kontrollerad värld.

Förutom nyhetsartiklar och poddar om verktyget har professor Frank Dignum blivit kontaktad av myndigheter i Italien och Sverige för att presentera modellen. Redan nu tillämpar forskargruppen verktyget för specifika frågor från myndigheterna i Storbritannien, Italien och Nederländerna.

Några medienedslag:

Podcasten Digitalsamtal: #220 – Hur bygger man en modell av verkligheten? (28 minuter, på engelska)

Forskning och Framsteg: Svenska forskare simulerar coronas spridning

VK.se: Umeåforskare bakom nytt sätt att testa olika åtgärder mot coronaepidemin

Voister.: Simulering mot corona

Delta: Computer model shows effect corona policies

Pressmeddelande

Läs pressmeddelande från Umeå universitet 30 mars