Publicerad: 2022-04-22

Umeåstudent är Årets tech-tjej 2022

NYHET Nu står det klart att det är Olivia Harlin, student på Umeå universitet, som är mottagare av utmärkelsen Årets tech-tjej 2022. Priset har delats ut av Microsoft Sverige i två decennier med syfte att inspirera fler tjejer och unga kvinnor att välja en utbildning och karriär inom tech.

Under torsdagskvällen den 21 april utsågs vinnaren av Årets tech-tjej 2022 på Universum Awards i Stockholm. Utmärkelsen går till Olivia Harlin som i dag studerar civilingenjörsprogrammet i interaktion och design på Umeå universitet.

– Jag är väldigt glad och hedrad över att få vara Årets tech-tjej 2022! Jag vill med utmärkelsen bredda bilden av tech och visa att det inte bara handlar om maskiner, verktyg eller programmering. Tech för mig är att hitta kreativa lösningar på kluriga problem och i en tid där digitala medel finns överallt är det extra viktigt att ta fram lösningar med teknikens hjälp som är användarvänliga och passa alla, säger Olivia Harlin, Årets tech-tjej 2022.

– Microsoft har delat ut utmärkelsen under två decennier för att belysa den låga andelen kvinnor i vår bransch. Och vi kommer fortsätta att göra det vi kan för att främja fler perspektiv inom tech så länge det behövs. Därför är vi oerhört glada över att utse Olivia till Årets tech-tjej 2022 och jag är övertygad om att hon kommer att utgöra en viktig röst i morgondagens techbransch, säger Therése Treutiger, huvudansvarig för utmärkelsen Årets tech-tjej på Microsoft Sverige.

Skev könsfördelning inom branschen

I dag är det knappt en tredjedel av dem som jobbar inom techbranschen kvinnor. Den skeva könsfördelningen blir tydligare bland landets gymnasieelever. Enligt arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen var endast 18,3 procent av dem som sökte till teknikprogrammet på gymnasiet under läsår 2021/2022 tjejer.

Tomas Frimmel, vd för Microsoft Sverige, var den som delade ut utmärkelsen till Olivia Harlin på Universum Awards.

– Digitaliseringen har redan i dag en stor påverkan i hela samhället. Därför måste techbranschen kunna spegla invånarna och de olika perspektiv som finns – inte minst för att kunna främja innovation. Genom Årets tech-tjej vill vi på Microsoft både synliggöra bristen på kvinnor inom tech samtidigt som vi hyllar talangfulla unga kvinnor som kan inspirera andra, säger Tomas Frimmel, vd för Microsoft Sverige.

Olivia Harlin har utsetts till Årets tech-tjej 2022 med följande motivering:

Årets tech-tjej 2022 är en person som har tagit juryn med storm. Redan i ung ålder vågade hon gå sin egen väg och i dag jobbar hon ihärdigt för att göra tech tillgängligt för såväl tjejer som killar, unga som gamla. Hon har med sin starka ståndpunkt och röst övertygat juryn om att hon är den tech-förebild som hon själv hade behövt som barn. Det är med stor glädje som Microsoft utser Olivia Harlin som vinnare av Årets tech-tjej 2022 och vi ser fram emot att följa hennes resa!

Källa: Microsoft Sverige