Publicerad: 2021-11-29

Umeåstudenter klara för Vinteruniversiaden 2021

NYHET Under dagarna 11–21 december 2021 arrangeras Universiaden i Lucerne, Schweiz. Sju elitidrottsstudenter från Umeå universitet kommer stå på startlinjen i mästerskapet som är en av världens största idrottstävlingar.

Text: Anna-Karin Eriksson

UPPDATERING 2021-11-30: Vinteruniversiaden i Lucerne ställs in. Med anledning av pandemins dynamiska utveckling och karantänsrestriktioner i samband med inresor i Schweiz är det inte möjligt att arrangera mästerskapet. Läs pressmeddelandet.

Universiaden har arrangerats vartannat år sedan 1959 och är uppdelad i en sommaruniversiad och en vinteruniversiad. Tävlingarna har inga kopplingar till den olympiska rörelsen men kallas ofta för Student-OS. För att få delta måste deltagaren vara mellan 18 och 25 år samt kombinera en elitidrottssatsning med eftergymnasiala studier.

Deltagande elitidrottsstudenter från Umeå universitet

Cirka 1600 tävlanden från över 50 länder kommer delta i mästerskapen i Lucerne. Bland de tävlande finns sju elitidrottsstudenter som kombinerar studier vid Umeå universitet med en elitidrottssatsning.

Curling:
Johan Nygren, Civilekonomprogrammet 240 hp
Daniel Berggren, Civilingenjörsprogrammet i energiteknik 300 hp

Skidorientering:
Klara Yngvesson, Civilingenjörsprogrammet i bioteknik 300 hp
Rasmus Wickbom, Tränarprogrammet 180 hp
Lucas Deininger, Journalistprogrammet 180 hp
Simon Eriksson, Högskoleingenjörsprogrammet i byggteknik 180 hp
Truls Lindholm, Civilingenjörsprogrammet i energiteknik 300 hp

Idrottshögskolan vid Umeå universitet har beviljat samtliga sju deltagande elitidrottsstudenter resebidrag till Vinteruniversiaden 2021. Som motprestation kommer studenterna att skriva en reseberättelse om deltagandet i Universiaden samt om sina upplevelser av dubbla karriärer.

Dubbla karriärer

Vid Umeå universitet, som är ett av Sveriges Riksidrottsuniversitet, är det möjligt att kombinera en elitidrottssatsning med valfria studier. Elitidrottsavtalen vänder sig till de som bedriver elitidrott i en sådan omfattning att anpassade studier är nödvändiga för att kombinera idrottandet med studier på högskolenivå. Oavsett studieval och idrottsgren finns möjligheten att få studierna anpassade efter de förutsättningar studenten har som elitidrottare.