Publicerad: 2021-11-11

Ungdomar i övre tonåren positiva till covid-vaccination

NYHET En majoritet bland ungdomar i åldern 15 – 19 år vill gärna bli vaccinerade mot covid-19. Inte för att de är oroliga för egen del, utan för att skydda andra mot spridning av smittan. Det visar en studie där forskare vid Umeå universitet har medverkat.

Text: Ola Nilsson

Studien bygger på en enkät bland 702 ungdomar runt om i landet i åldern 15 – 19 år. Enkäten gjordes under perioden juli – november 2000, alltså innan vaccinationerna hade inletts.

Av svaren framgår att en majoritet, 54 procent, var villiga att ta vaccinsprutan, medan 15 procent inte ville bli vaccinerade och 30 procent hade inte tagit ställning

Orädda för egen del – men också villiga att skydda andra. Det är inställningar många tonåringar gav uttryck för när de tillfrågades om sin vilja att vaccinera sig mot covid-19. En studie ledd från Göteborgs universitet visar att en majoritet var positiva till vaccination.

Bland dem som var tveksamma till vaccination fanns farhågor för att vaccinet tagits fram för snabbt med risk för allvarliga biverkningar. Bland dem som ville vaccinera sig gav många uttryck för en vilja att därmed skydda andra och skörare personer från smitta.

Studien har letts från Göteborgs universitet och gjorts ihop med forskare på Drottning Silvias barnsjukhus, Högskolan Väst, Karolinska Institutet, Röda Korsets högskola, Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, Umeå universitet och Botucatu medicinska skola i Brasilien. Vid Umeå universitet har Maria Forsner, Anna-Clara Rullander vid Institutionen för omvårdnad och Susanne Ragnarsson vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa medverkat.

Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Vaccine X.

Om den vetenskapliga publiceringen

To be or not to be vaccinated against COVID-19 – The adolescents’ perspective – A mixed-methods study in Sweden
S.Nilsson, J.Mattson, M.Berghammer, A-L.Brorsson, M.Forsner, M.Jenholt Nolbrisa, I.Kull, A.Lindholm Olinder, S.Ragnarsson, A-C.Rullander, L-L.Rydström, M.Andréia Garcia de Avila, P.Olaya-Contrerasahttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590136221000346

Susanne Ragnarsson